RandstadRail na jaar vertraging helemaal 'rond'

26 oktober 2007, 13:59
De RandstadRail is bijna elf maanden na de noodlottige 29 november weer geheel in dienst genomen. Regiobestuurder Peter Smit van het Stadsgewest Haaglanden maakte donderdag bekend dat de dienstregeling van lijn 3 van RandstadRail zaterdag volledig wordt hervat.

Het vervoer op dit traject heeft bijna een jaar stilgelegen, nadat op 29 november 2006 verschillende voertuigen van RandstadRail ontspoorden. Sindsdien werden de rails enkel bereden door spooktreinen die testritten uitvoerden.

1988: De eerste berichten verschijnen over een nieuw systeem van openbaar vervoer tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer.

2002: Na jaren van gesteggel over trajecten, locaties van haltes en de financiering begint de aanleg van RandstadRail.

Juni 2006: Spoorbeheerder ProRail draagt het spoor van de treinlijnen Zoetermeer Stadslijn en de Hofpleinlijn over aan de stadsregio Rotterdam en het stadsgewest Haaglanden, die verantwoordelijk worden voor RandstadRail. De Haagse vervoerder HTM en het Rotterdamse RET gaan de lightrail exploiteren.

29 oktober 2006: Na verscheidene keren van uitstel wordt alleen de lijn tussen de Monstersestraat in Den Haag en Oosterheem in Zoetermeer in gebruik genomen.

3 november 2006: Een voertuig ontspoort bij station Den Haag CS. Niemand raakt gewond. Oorzaak: slijtage van de rails.

11 november 2006: Het traject tussen Den Haag CS en Rotterdam Hofplein (de Erasmuslijn) krijgt groen licht. Beide lijnen blijven problemen houden met de seinen, wissels en ontsporingen.

29 november 2006: Twee voertuigen ontsporen vlak achter elkaar. Bij het ergste ongeval raken zeventien reizigers gewond. De Inspectie van Verkeer en Waterstaat (IWV) legt de trajecten van RandstadRail tussen Zoetermeer en Den Haag en Nootdorp en Den Haag tot nader order stil. Het probleem blijkt een defect in een wissel en verkanting in de rails. Verkanting is het hoogteverschil tussen beide rails in een bocht. Deze zou te stijl zijn.

29 januari 2007: Het traject van lijn 3 tussen Loosduinen en Den Haag CS wordt in gebruik genomen.

27 februari 2007: Wethouder Van Woensel treedt af in verband met de aanhoudende problemen met RandstadRail. In maart volgt Peter Smit hem op.

15 maart 2007: RET gaat testrijden tussen Nootdorp en Den Haag CS (Erasmuslijn). Van de trajecten die werden stilgelegd, is dit het eerste waar opnieuw testritten worden gehouden.

8 mei 2007: Uit een rapport van de IVW blijkt dat de betrokken partijen bij de ingebruikname niet onverantwoord hebben gehandeld. Het toezicht op de veiligheid zou echter niet in orde zijn geweest.

4 juni 2007: Tussen Den Haag CS en station Oosterheem in Zoetermeer voert RandstadRail testritten uit. Dit is het laatste stuk rails waarop nog niet werd getest.

3 september 2007: De Erasmuslijn wordt in zijn geheel in gebruik genomen.

20 oktober: De inspectie geeft groen licht voor een deel van lijn 3, tussen Den Haag CS en Zoetermeer. Alleen op het allerlaatste stuk, de zogeheten Krakeling in Zoetermeer, moet de dienstregeling nog getoetst worden.

25 oktober: Wethouder Smit laat weten dat reizigers twee dagen later ook gebruik kunnen gaan maken van de Krakeling. Daarmee is de RandstadRail na bijna een jaar helemaal 'rond'.

Bron: ANP

Trefwoorden

smit lijn

Andere nieuwsberichten

Houten Makers’ KUbe van BIG is “onderwijs gestold in een gebouwde vorm”

Gisteren, 17:47

Den Haag deelt ontwikkelvisie voor gebied rond centraal station

Gisteren, 14:50

DGBC publiceert whitepaper circulair ontwerpen op CO2-uitstoot

Gisteren, 13:49

NOAHH presenteert opgeleverde Villa Vaartjes in Almere Oosterwold

Gisteren, 13:19

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

Gisteren, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

22 april, 1:36

DNB: verduurzaming woningen blijft achter, maar geld geen probleem

22 april, 10:01

Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken

19 april, 1:49

FNV: minister moet ingrijpen na censuur door bestuur TU Delft

19 april, 12:12
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan