Binnenwereld vanaf het 'podium'
Copyright: KCAP
Midden in het Schiekadeblok, met zicht op de achterzijde van het Schieblock
Copyright: Iris van den Broek
Schiestraat
Copyright: KCAP
Vogelperspectief
Copyright: KCAP
Hoogte per envelop
Copyright: KCAP
Plattegrond daken
Copyright: KCAP
Het Schiekadeblok ligt rechts, boven de sporen
Copyright: Guido Pijper
Binnenwereld vanaf het 'podium'
Copyright: KCAP
Midden in het Schiekadeblok, met zicht op de achterzijde van het Schieblock
Copyright: Iris van den Broek
Schiestraat
Copyright: KCAP
Vogelperspectief
Copyright: KCAP
Hoogte per envelop
Copyright: KCAP
Plattegrond daken
Copyright: KCAP
Het Schiekadeblok ligt rechts, boven de sporen
Copyright: Guido Pijper

Rotterdam heeft stedenbouwkundige plannen Schiekadeblok bijgeslepen

24 januari 2022, 16:44
De gemeente Rotterdam heeft de stedenbouwkundige plannen voor het Schiekadeblok aangepast. De hoge woontoren, die tot maximaal 200 meter reikt, is nu losgekoppeld van het Schieblock en de inpassing van de kantoren op de spoorstrook is verbeterd, meldt de gemeente.

De gemeenteraad koos in mei 2020 voor de ontwikkeling van het Schiekadeblok volgens model 2a. Het blok betreft een gebied tussen de Schiekade, Schiestraat, Delftsestraat en het Delftseplein, gelegen nabij het Centraal Station en het Hofplein. De keuze voor model 2a betekende dat de strook langs het spoor wordt mee-ontwikkeld.

Verplaatsing Schieblocktoren
Het Rotterdamse college van burgemeester en wethouders heeft vorige week het aangepaste stedenbouwkundig plan Schiekadeblok vastgesteld. Een van de belangrijkste aanpassingen ten opzichte van het oorspronkelijke model is dat de hoogste van de twee geplande (woon)torens, de zogenoemde Schieblocktoren, is losgekoppeld van het Schieblock.

Door de hoge toren achter het Schieblock te plaatsen, kan het bedrijfsverzamelgebouw grotendeels behouden blijven, aldus de gemeente. Een tweede belangrijke aanpassing is dat het woonprogramma is teruggebracht van circa 680 naar 576 woningen.

Minder volume
De beide torens zijn slanker geworden. De torens mogen maximaal 200 en 75 meter hoog worden – een kleine verandering voor alleen de kleine toren, die eerst tot 70 meter de hoogte in mocht. Het woonprogramma is een mix van 75 sociale huurwoningen, 171 middeldure huur- en koopwoningen  en 330 woningen in het hoge segment.

De bebouwing op de spoorstrook is in vierkante meters teruggebracht. Door verspringing moet het gebouw ogen als vier afzonderlijke gebouwen, die verschillen in hoogte. Zo wil de gemeente voorkomen dat het gebouw wordt ervaren als een lange wand.

Behoud
Het Schieblock en de panden aan de Delftsestraat worden zoveel mogelijk behouden en in ere hersteld, in het nieuwe stedenbouwkundig plan. Deze gebouwen mogen met twee lagen worden verhoogd. Ze blijven kantoren en werkruimten voor vernieuwende en creatieve bedrijven bieden.

Wederopbouwpanden en nieuwbouw vormen samen een blok rondom een groen ingerichte ontmoetingsplek, het Delftsehof, aldus de gemeente. Hier is ruimte voor horeca met terrassen. Onder het centrale hof en de spoorstrook komt een parkeergarage.

Bestemmingsplan
De volgende stap in het proces is de vaststelling van het bestemmingsplan Schiekadeblok, waarvoor het stedenbouwkundig plan de basis vormt, meldt de gemeente. Ze werkt momenteel nog aan het bestemmingsplan en verwacht de terinzagelegging daarvan in maart 2022.

Het AD meldde gisteren overigens op zijn site dat er nog geen (nieuwe) ontwikkelaar is gevonden. In september 2020 trok G&S Vastgoed zich volkomen onverwacht terug uit het project.

Andere nieuwsberichten

Houten modulair meubelsysteem van Falsework maakt iedereen timmerman

1 uur geleden

Archello introduceert ‘de meest visuele podcastserie over architectuur’

Gisteren, 15:30

Bamboe paviljoen bij Brusselse triomfboog door bkvv architecten

Gisteren, 13:29

Studio Modijefsky ontwerpt koekmakerij als wonderwinkel

Gisteren, 12:24

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

2 uur geleden

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

Gisteren, 16:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Gisteren, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Gisteren, 09:42

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

23 april, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan