Macht - 800 jaar Binnenhof
Copyright: Haags Historisch Museum
Impressie van de tentoonstelling
Copyright: Haags Historisch Museum
De Ridderzaal circa 1655
Copyright: Haags Historisch Museum
Macht - 800 jaar Binnenhof
Copyright: Haags Historisch Museum
Impressie van de tentoonstelling
Copyright: Haags Historisch Museum
De Ridderzaal circa 1655
Copyright: Haags Historisch Museum

'Mantra sober en doelmatig al zo oud als het Binnenhof zelf'

27 september 2021, 16:13
Aanstaande zaterdag start in het Haags Historisch Museum de tentoonstelling Macht - 800 jaar Binnenhof. Gedurende de 5,5 jaar durende verbouwing van het Nederlandse regeringscentrum toont het museum in deze vaste presentatie de ontwikkeling van het Binnenhof, aan de hand van vier thema’s rond het thema macht. Bouw voor de macht is een van de thema’s.

Dat laatste thema past uiteraard bijzonder goed in de soap de zich de laatste jaren ontvouwde rond de renovatie van het Binnenhof. Zo werden de coördinerend architecten voor verbouwing van zowel de Eerste als Tweede Kamer aan de kant gezet, omdat respectievelijk Liesbeth van der Pol en Ellen van Loon te ingrijpende plannen zouden hebben gemaakt.

Zij hielden zich volgens critici binnen het parlement niet aan het mantra ‘sober en doelmatig’. In het geval van Van Loon werd zelfs gesproken van ‘megalomane plannen’, waarbij vooral werd gewezen op haar vermeende voorstel voor een ‘tropische kantoortuin’. De affaire was bepaald niet gespeend van politieke framing, maar de toverwoorden ‘sober en doelmatig’ tekenen de ontwikkeling van het Binnenhof volgens curator Lex van Tilborg al vanaf het begin.

“Het sobere en doelmatige zit vaak in wat er niet is gebeurd met het Binnenhof”, vertelt Van Tilborg. “Het heeft bijvoorbeeld heel lang geduurd voordat de Staten-Generaal besloten om een nieuwe, representatieve ontvangst- en vergaderzaal te bouwen: de Trêveszaal. Daarvoor vergaderde de Staten-Generaal in een zaal die qua decorum weinig om het lijf had. Een Italiaanse bezoeker typeerde die ruimte als een 'povero luogo', een armoedige plek dus.”

Geen verbouwing in de zeventiende eeuw
Daarnaast zou je in de zeventiende eeuw, toen de Republiek op het hoogtepunt van haar macht was, hebben verwacht dat het Binnenhof grootschalig verbouwd zou zijn. “Maar dat is nooit gebeurd. Het Binnenhof bleef ook in die tijd een bonte verzameling van gebouwen”, vertelt Van Tilborg.

“Het gebruik van de Ridderzaal is veelzeggend: vanouds het meest imponerende gebouw op het Binnenhof, symbool van de grafelijke macht, had in de zeventiende eeuw geen politieke functie meer en was in gebruik als overdekte boekenmarkt en loterijzaal. Veel later, in de negentiende eeuw, is de Ridderzaal nog een tijd lang in gebruik geweest als archiefruimte. Over sober en doelmatig gesproken”, aldus de curator.

Ook de verschillende (mislukte) prijsvragen die in de loop van de negentiende en twintigste eeuw zijn uitgeschreven voor de bouw van bijvoorbeeld een nieuwe Tweede Kamer hebben volgens Van Tilborg laten zien dat het op het Binnenhof onmogelijk was om een groots, bouwkundig statement te maken.

“Voor een deel had dat met politieke onenigheid te maken of jury's die het niet eens konden worden over een winnaar, maar ook met spaarzaamheid. Bij een prijsvraag in de jaren 1920 waren het onder meer de hoge kosten voor de bouw van een nieuwe Tweede Kamer die de politiek afschrikten. En dus werd er niks bijgebouwd, maar door interne verbouwingen en een stoelendans probeerde men het chronische ruimtegebrek te tackelen”, aldus Van Tilborg.

Pi de Bruijn
Ook het huidige Tweede Kamergebouw, dat sinds deze zomer is gesloten vanwege de renovatie, kun je volgens Van Tilborg typeren als sober en doelmatig. Zeker wanneer je het ontwerp van architect Pi de Bruijn vergelijkt met eerdere plannen uit de negentiende en twintigste eeuw. “Het is geen groots gebaar, maar juist vrij onopvallend en harmonieus tussen de bestaande bebouwing ingepast”, aldus Van Tilborg.

Andere nieuwsberichten

Archello introduceert ‘de meest visuele podcastserie over architectuur’

Gisteren, 15:30

Bamboe paviljoen bij Brusselse triomfboog door bkvv architecten

Gisteren, 13:29

Studio Modijefsky ontwerpt koekmakerij als wonderwinkel

Gisteren, 12:24

Café of restaurant in de plint? Houd in het ontwerp rekening met eisen rond geluid en vooral rond muziek

Gisteren, 09:00

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

Gisteren, 16:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Gisteren, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Gisteren, 09:42

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

23 april, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

22 april, 1:36
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan