Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Weglaten: Gap voor Marsotto (2016)
Copyright: Akihiro Yoshida
Weglaten: Float en Corners, voor Moroso (2015)
Copyright: Akihiro Yoshida
Verbinden: Woven Table, voor CID au Grand-Hornu, 2017
Copyright: Hiroshi Iwasaki
Verbinden: Rassen, voor Hashikura Matsukan by|n meister (2013)
Copyright: Akihiro Yoshida
Aanraken: Drop, voor Cappellini (2012)
Copyright: Akihiro Yoshida
Aanraken: Sawaru, voor Flos (2017)
Copyright: Akihiro Yoshisa
Doorbreken: Overflow, voor Lasvit (2012)
Copyright: Horoshi Iwasaki
Doorbreken: Sakura, voor Sevres (2017)
Copyright: Akihiro Yoshida
Grenzen: Target, voor Arketipo (2009)
Copyright: Nendo
Grenzen: Border Table, voor Tokyo Design Week 2015
Copyright: Hiroshi Iwasaki
Beweging: Shivering Bowls, voor Triennale Design Museum (2012)
Copyright: Hiroshi Iwasaki
Vaagheid: kamerscherm Fragment, voor Glas Italia (2015)
Copyright: Nendo
Vaagheid: Jellyfish Vases, voor Milan Design Week 2017
Copyright: Akihiro Yoshida
Vervormen: kruk Thin Black Lines, voor Phillips (2010)
Copyright: Masayuki Hayashi
Vervormen: Tangle Table, voor Cappellini (2016)
Copyright: Akihiro Yoshida
Gelaagdheid: Deep-sea, voor Glas Italia (2013)
Copyright: Hiroshi Iwasaki
Gelaagdheid: Scatter Shelf, voor Friedman Benda (2011)
Copyright: Masayuki Hayashi
Omhullen: Farming-net Lamp, voor Carpenters Workshop Gallery (2012)
Copyright: Hiroshi Iwasaki
Omhullen: lamp Mogura, voor De Padova, 2016
Copyright: Masayuki Hayashi
Transformeren: Chocolatexture, voor Maison et Objet 2015
Copyright: Akihiro Yoshida
Contour: Un-printed material, voor Creation Gallery G8 (2016)
Copyright: Takumi Ota
Contour: One-stroke, voor Nodus (2017)
Copyright: Akihiro Yoshida
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Weglaten: Gap voor Marsotto (2016)
Copyright: Akihiro Yoshida
Weglaten: Float en Corners, voor Moroso (2015)
Copyright: Akihiro Yoshida
Verbinden: Woven Table, voor CID au Grand-Hornu, 2017
Copyright: Hiroshi Iwasaki
Verbinden: Rassen, voor Hashikura Matsukan by|n meister (2013)
Copyright: Akihiro Yoshida
Aanraken: Drop, voor Cappellini (2012)
Copyright: Akihiro Yoshida
Aanraken: Sawaru, voor Flos (2017)
Copyright: Akihiro Yoshisa
Doorbreken: Overflow, voor Lasvit (2012)
Copyright: Horoshi Iwasaki
Doorbreken: Sakura, voor Sevres (2017)
Copyright: Akihiro Yoshida
Grenzen: Target, voor Arketipo (2009)
Copyright: Nendo
Grenzen: Border Table, voor Tokyo Design Week 2015
Copyright: Hiroshi Iwasaki
Beweging: Shivering Bowls, voor Triennale Design Museum (2012)
Copyright: Hiroshi Iwasaki
Vaagheid: kamerscherm Fragment, voor Glas Italia (2015)
Copyright: Nendo
Vaagheid: Jellyfish Vases, voor Milan Design Week 2017
Copyright: Akihiro Yoshida
Vervormen: kruk Thin Black Lines, voor Phillips (2010)
Copyright: Masayuki Hayashi
Vervormen: Tangle Table, voor Cappellini (2016)
Copyright: Akihiro Yoshida
Gelaagdheid: Deep-sea, voor Glas Italia (2013)
Copyright: Hiroshi Iwasaki
Gelaagdheid: Scatter Shelf, voor Friedman Benda (2011)
Copyright: Masayuki Hayashi
Omhullen: Farming-net Lamp, voor Carpenters Workshop Gallery (2012)
Copyright: Hiroshi Iwasaki
Omhullen: lamp Mogura, voor De Padova, 2016
Copyright: Masayuki Hayashi
Transformeren: Chocolatexture, voor Maison et Objet 2015
Copyright: Akihiro Yoshida
Contour: Un-printed material, voor Creation Gallery G8 (2016)
Copyright: Takumi Ota
Contour: One-stroke, voor Nodus (2017)
Copyright: Akihiro Yoshida
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota
Copyright: Takumi Ota

Nendo: “Als het in zwart-wit werkt, werkt het altijd”

22 mei 2017, 17:18
Het voormalige mijnbouwcomplex le Grand-Hornu, in het zuiden van België, is de locatie van de even omvangrijke als boeiende tentoonstelling 'Invisible Outlines' van Nendo. Architectenweb bezocht de tentoonstelling en sprak met oprichter en hoofdontwerper Oki Sato over de snelle groei van het bureau en de uitgangspunten bij het ontwerp.

We lopen langs de vele ontwerpen in de ruimtes van het voormalige industriële complex, waar Oki Sato op uitnodiging van het CID - centre d'innovation et de design au Grand-Hornu, een overzicht van Nendo’s oeuvre presenteert. Sato geeft uitleg bij bijna elk ontwerp. Kleine cijfertjes bij de objecten, die verwijzen naar een beschrijving in de compacte catalogus, zijn bevestigd op de piëdestals of hangen vanaf het plafond aan uiterst fijne draden.

Plotseling schiet Sato naar voren en bekijkt het nummer 67: beide cijfers hangen niet geheel op gelijke hoogte. Sato lacht, maar het is duidelijk dat dit niet zo mag blijven. Dit moet nog worden aangepast voordat de tentoonstelling ‘Invisible Outlines’ overmorgen opengaat voor publiek.

Het is een voorbeeld van Sato’s perfectionisme, net als de juiste plaatsing van een stoel onder de – door Nendo zelf meegebrachte – spotlights met het oog op de gewenste symmetrische schaduw, of een installatie waarvan het opstellen uren in beslag nam. Het perfectionisme dat het CID uren van verhitte arbeid, maar ook een prachtige overzichtstentoonstelling heeft opgeleverd.

Omtrek als startpunt
‘Invisible Outlines’ brengt 88 ontwerpen – meer dan 200 objecten – samen en is Nendo's eerste Europese tentoonstelling met deze omvang. Lopend door de tentoonstelling valt direct op dat het gepresenteerde werk, dat reikt van tafels, stoelen, kasten, verlichting en accessoires tot installaties en grafiek, een coherent en consistent oeuvre vormt.

De werken delen een basale vormentaal – die wellicht al snel de associatie oproept met Japanse verfijning – alsook een poëtische kracht en oog voor detail. Vertrekpunt van zijn ontwerpen zijn contouren van voorwerpen. “Ik kijk altijd naar de omtrek. Ook van schaduwen. Van daaruit kun je denken over binnen en buiten de omtrek. Over wat het betekent als contouren vaag zijn, of over hoe je contouren in gedachten aanvult waar ze er niet zijn.”

De vraag wat je met de contouren kunt doen, zoals Nendo die gebruikt in zijn dagelijkse ontwerppraktijk, vormt ook de leidraad voor de tentoonstelling. Het resulteert in een onderverdeling volgens twaalf thema’s: weglaten (van een deel van contouren), verbinden, raken, doorbreken, grenzen zoeken, beweging geven, opzettelijk vaag houden, vervormen in dimensies, stapelen, omhullen, transformeren van de een naar de ander, en het scheiden van silhouet en schaduw – de pure contour.

Geweven staal en chocotextuur
Wat is het resultaat in de praktijk? Een mooi voorbeeld van het wegsnijden uit de contour is de kruk Float (2015), waarbij twee van de vier poten niet geheel doorlopen tot aan de zitting. Het geeft de zitting een onverwachte vering. Een fascinerend voorbeeld van ‘verbinden’ vormt de Woven Table-serie, speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt. In de metalen tafelbladen zijn sneden gemaakt, waarna er metaalstroken zijn ingeweven en vast gelast.

Een tafel uit een dun, rechthoekig frame met een lokale onderbreking is ondersteboven geplaatst, waarna vloeibaar glas tussen de ribben is gegoten. Bij de opening heeft het glas buiten het frame kunnen stromen: de doorbroken contour van ‘Overflow’ (2012). Chocoladeblokjes met verschillende textuur (voor Maison et Object, 2015) zorgen voor een vervreemdend mondgevoel en – verrassend – daardoor andere smaakbeleving.

Verhalen kruiden met humor
Zwart en (vooral) wit domineren de ontwerpen. Dit is naast de contouren een uiting van essentie. Sato vertelt dat hij houdt van manga – de sterk grafische Japanse comics in zwart-wit. De anime, de tekenfilms gebaseerd op de comics – zijn vaak in kleur en Sato vind dat meestal geen verbetering. Zoals hij de voorkeur geeft aan de zwart-witte lijntekeningen, heeft hij in zijn ontwerpen zelden kleur nodig. “Zwart-wit maakt het idee het duidelijkst. Als het in zwart-wit werkt, werkt het in elke kleur.”

Ook het concept wil Sato zo eenvoudig mogelijk houden. “Ontwerpen is een vorm van ‘story telling’”, zegt hij. “En dat verhaal moet niet ingewikkeld zijn. Als ik aan mijn moeder vertel wat mijn plan is, moet ze zeggen: ah, dat is een interessant idee. En mijn moeder weet niets van design.” Hij lacht hartelijk. “Ik vind het altijd belangrijk om te zien hoe kinderen reageren. Als zij een spontane band met het ontwerp hebben, is dat een goed teken.”

Bij alle eenvoud is er regelmatig ruimte voor humor, of dat nu elkaar omhelzende tafelpoten zijn (Tangle Table, 2016), een katoenen tas waarvan de zak ook een handpop kan zijn (Roopuppet, 2012) of een kast waarvan het bovenste vak er af lijkt te vallen (Drop, 2012). Sato legt uit dat minimalistisch ontwerp heel streng kan worden, terwijl hij bij de mensen een glimlach wil opwekken. “Ik wil dat mensen stil staan bij kleine dingen in het leven van alledag; ik wil ze iets bieden waardoor ze anders naar het object gaan kijken. Humor is mijn manier om de dingen te kruiden.”

Snelle ontwikkeling, consistent oeuvre
Sato richtte Nendo – Japans voor klei, “Een materiaal dat je elke vorm kunt geven”, aldus Sato – op in 2002, na het afstuderen als architect aan de Waseda-universiteit in Tokio. Drie jaar later opende hij ook een vestiging in Milaan. In een razend tempo heeft Nendo zich ontwikkeld tot een wereldwijd hogelijk gewaardeerd ontwerpbureau.

Sato en Nendo zijn al vele malen bekroond; de ontwerpen hebben al een veelvoud aan onderscheidingen gekregen. Als ik hem vraag hoe hij die snelle ontwikkeling in goede banen heeft weten te leiden, lacht Sato en wuift de opmerking bescheiden weg.

“Het is de technologie die ons heeft geholpen om veel te doen en snel te werken”, legt hij uit. “Nendo is waarschijnlijk een van de eerste bureaus die zo ruim gebruik konden maken van elektronisch verkeer. We stonden steeds met elkaar in contact. Daardoor konden we veel projecten tegelijkertijd aanpakken en heel snel werken. Dat betekende ook dat fouten al vroeg in het proces naar boven kwamen en we die al heel snel konden oplossen.”

Inmiddels heeft Nendo een team van circa 25 internationale ontwerpers; het bureau heeft een groot aantal opdrachtgevers uit de uiteenlopendste hoeken. Hoe houdt Sato de kwaliteit op het hoge niveau en de uitkomsten zo typisch ‘Nendo’? “Het designteam komt regelmatig bijeen. We hebben een café in het kantoor gemaakt, zodat we alle ontwerpen stuk voor stuk kunnen bespreken met een kop koffie erbij.” Daarbij vormen de vragen over de contouren de leidraad voor de uitontwikkeling van de ontwerpen. “Elk ontwerp gaat bovendien langs mij”, voegt Sato nog toe.

Het verhaal, niet de schaal
Architectuur en interieurarchitectuur maken inmiddels slechts een klein deel uit van Nendo’s productie. Hoe ervaart Sato, die zoals gezegd is afgestudeerd als architect, dat? “Toen ik voor het eerste naar de Salone Internazionale del Mobile in Milaan ging, in 2002, zag ik dat ontwerpers op speelse wijze zowel installaties als producten ontwierpen. Dat maakte grote indruk op me." vertelt hij.

"In Japan ontwerpen mensen die architectuur hebben gestudeerd gewoonlijk alleen architectuur, zoals interieurarchitecten interieurs ontwerpen en productontwerpers producten ontwerpen. Ik wilde flexibeler zijn in het ontwerpen en genres overstijgen. Daarom ben ik Nendo gestart." Sato legt uit dat het hem vooral gaat om het verhaal achter een object, of dat nu een accessoire, een meubel of een gebouw is. "Dat is voor mij allemaal eender. De rol van het ontwerpen is wat mij betreft het vinden van nieuwe oplossingen.”

Vindt hij dat een ontwerper een maatschappelijke verantwoordelijkheid heeft? Neemt Nendo een bepaalde verantwoordelijkheid in acht? “Ik denk dat de maatschappelijke verantwoordelijkheid van ontwerpers steeds sterker wordt. Het was de rol van de ontwerper om met design een probleem op te lossen, maar onze klanten verwachten nu ‘probleemontdekking’. Met andere woorden: we krijgen de taak om problemen te ontdekken, met elkaar in verband te brengen en op te lossen. Het gaat niet alleen om het maken van vormen.”

Naar zijn gevoel is het aantal projecten, die vragen om nieuwe zienswijzen, de laatste tijd toegenomen. Hij voelt zich enigszins bezwaard door die verwachtingen, zegt hij. "Anderzijds ervaar ik het als grote uitdagingen en nieuwe mogelijkheden.”

Le Grand-Hornu

De tentoonstelling is geopend op 21 mei 2017 en loopt tot 1 oktober 2017. Le Grand-Hornu ligt nabij Mons (Bergen) in de Waalse Borinage. Het grootschalige, in neoklassieke stijl gebouwde mijnbouwcomplex is in 2002 gerestaureerd en biedt onder meer onderdak aan tentoonstellingen over toegepaste en hedendaagse kunst; het complex is op zich al een bezoek waard. 

Andere nieuwsberichten

HOH Architecten maakt tentoonstelling in Shibaura House Tokio

1 uur geleden

Marc Koehler Architects presenteert ensemble van zes gebouwen in Buiksloterham

2 uur geleden

Woontoren Nova in De Binckhorst rondt de transformatie Maanplein af

Gisteren, 16:50

Stadsbestuur Rotterdam stuurt nieuwe plannen Feyenoord City naar gemeenteraad

Gisteren, 16:14

De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe ‘rustig en stabiel’

32 minuten geleden

Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels

3 uur geleden

Gelderland steekt 17 miljoen in verbeteren leefbaarheid dorpen

Gisteren, 15:27

TU Delft heeft spijt van actie tegen journalistiek platform

Gisteren, 09:21

Renovatiekosten Binnenhof lopen op naar circa 2 miljard

16 april, 4:48

Commissie vindt kabinetsplannen voor landelijk gebied onvoldoende

16 april, 3:10
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan