Kamp: op naar klimaatneutraal 2050

7 december 2016, 10:00
In 2050 stoken zo min mogelijk Nederlanders thuis nog aardgas, worden er alleen nog duurzame auto's verkocht en telt de Noordzee veel meer windmolens. We pakken nog vaker de fiets, vrachtwagens rijden op biobrandstof en vliegtuigen vliegen op schonere kerosine.

Dat is het streven van minister Henk Kamp (Energie), die woensdag zijn plannen onthulde om Nederland binnen 35 jaar 'klimaatneutraal' te maken.

Om de doelen van het klimaatakkoord van Parijs te halen, moet Nederland in 2050 nauwelijks nog CO2 uitstoten. "Dat vereist grote investeringen'', aldus Kamp, ook al probeert het kabinet de overgang naar een duurzame energievoorziening volgens hem zo efficiënt mogelijk te maken.

Meer voorzieningen voor fietsers
Zo wil hij meer voorzieningen voor fietsers aanleggen en de industrie 'krachtig stimuleren' zuiniger en schoner te werken. De CO2 die de industrie toch nog uitstoot, wil hij opslaan in lege aardgasvelden in de Noordzeebodem. En in 2035 moeten er geen auto's meer worden verkocht die op fossiele brandstoffen rijden.

Bij het uitbannen van gas is de snelste winst te behalen in nieuwe woonwijken. Vanaf 2018 wordt de verplichting voor gasaansluitingen op nieuwe wijken geschrapt. Gemeenten moeten bij de overstap naar andere vormen van verwarming, die bijvoorbeeld kan komen van (restwarmte van) de industrie, een voortrekkersrol gaan spelen.

Het doel is om in 2050 zo min mogelijk huizen nog met gas te verwarmen, maar een hard verbod komt er vooralsnog niet.

Energievoorziening
De minister maakte in 2013 afspraken met bedrijven en organisaties om de energievoorziening tot 2023 duurzamer te maken. Die samenwerking wil hij graag ook nadien voortzetten. Omdat het kabinet nu zijn kaarten op tafel heeft gelegd weten bedrijven waar ze aan toe zijn, hoopt Kamp. "Zo kunnen zij hun plannen daarop afstemmen.''

Kamp hoopt ook op de hulp van burgers. Hij wil het voor hen aantrekkelijker maken zelf opgewekte schone energie op te slaan. Zo hebben ze die achter de hand voor momenten dat ze zelf extra energie nodig hebben of kunnen ze die verkopen wanneer de vraag naar energie groot is. "Iedereen moet verantwoordelijkheid voelen voor de energietransitie'', benadrukte de minister.

'Ambitieloos verhaal'
Diverse partijen in de Tweede Kamer hebben woensdag kritisch gereageerd op de energieagenda. Jan Vos van regeringspartij PvdA noemt het plan een 'ambitieloos verhaal'.

De sociaaldemocraten willen onder meer in 2025 de verkoop van auto's verbannen die op fossiele brandstof als benzine draaien. Kamp stelt de deadline hiervoor in 2035.

Minister Kamp is vandaag minister van fossiele zaken, niet van Economische Zaken'', aldus Vos. "De aarde en onze kinderen zijn de dupe." Omdat de minister voorstellen over onder meer de sluiting van kolencentrales naast zich heeft neergelegd komt de PvdA zelf met wetsvoorstellen, kondigt het Kamerlid aan.

Reinette Klever van de PVV noemt het plan op Twitter 'een economische ramp'. Ze haalt de geschatte kosten uit het rapport aan om in 2050 95 procent minder CO2 uit te stoten - zo'n 15 miljard euro per jaar - en stelt: "Dat is 1000 euro (!) per Nederlander per jaar."

'Stapjes in de goede richting'
GroenLinks vindt dat Kamp 'stapjes in de goede richting zet', maar volgens Kamerlid Liesbeth van Tongeren is er een ,,energie-revolte'' nodig. "Deze agenda wijst dus in de goede richting, maar straalt weinig urgentie en ambitie uit."

D66 hekelt vooral dat er in de energieagenda geen deadline wordt gesteld voor de sluiting van de kolencentrales. Volgens Kamerlid Stientje van Veldhoven is het ,,onmogelijk de CO2-uitstoot aan te pakken, zonder de kolencentrales te sluiten. "Slecht dat minister Kamp hier niet op ingaat, zijn plan is nu incompleet.''

SP-Kamerlid Eric Smaling was opvallend positief. Op Twitter zei hij dat de 'duurzame revolutie echt is begonnen'. Hij hamert er wel op de lasten voor het midden- en kleinbedrijf en mensen met lage inkomens beperkt te houden.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Archello introduceert ‘de meest visuele podcastserie over architectuur’

2 uur geleden

Bamboe paviljoen bij Brusselse triomfboog door bkvv architecten

4 uur geleden

Studio Modijefsky ontwerpt koekmakerij als wonderwinkel

Vandaag, 12:24

Café of restaurant in de plint? Houd in het ontwerp rekening met eisen rond geluid en vooral rond muziek

Vandaag, 09:00

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

1 uur geleden

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Vandaag, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Vandaag, 09:42

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

Gisteren, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

22 april, 1:36
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan