Zes architecten voor Rotterdam Centraal geselecteerd

22 augustus 2003, 9:02
De Selectiecommissie Architect Rotterdam Centraal heeft zes kandidaten geselecteerd die kans maken op de ontwerpopdracht voor het nieuwe Centraal Station van Rotterdam en omgeving. Voor deze selectie hebben 48 kandidaten zich aangemeld om het ontwerp voor het nieuwe Centraal Station van Rotterdam en omgeving te mogen vormgeven. Onder hen bevonden zich bekende en internationaal gerenommeerde bureaus. De selectiecommissie is samengesteld uit vertegenwoordigers van de gezamenlijke opdrachtgevers van het project Rotterdam Centraal; de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat, NS, Stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam. De commissie heeft uit de geaccepteerde aanmeldingen de volgende kandidaten geselecteerd; Samyn and Partners uit Brussel, Ingenhoven Overdiek Architekten uit Düsseldorf, rafael Rafael Viñoly Architects pc uit Londen, CS (Benthem Crouwel, Meyer en Van Schooten uit Amsterdam en West 8 uit Rotterdam), Office for Metropolitan Architecture (OMA) uit Rotterdam, Von Gerkan, Marg und Partner (GMP) uit Hamburg in samenwerking met Kraaijvanger Urbis uit Rotterdam. Deze bureaus zijn uitgenodigd om de ontewerpstrategie op de opgave verder te ontwikkelen en eind september te presenteren aan de selectiecommissie.

De ontwerpstrategie
De zes overgebleven kandidaten krijgen de taak een ontwerpstrategie te ontwikkelen op de uiteindelijke ontwerpopgave; de visie op het nieuwe stationsgebouw als vervoersknooppunt en economische toplocatie, architectonisch en ruimtelijk ingepast in de omgeving. De definitieve architectenkeuze door de selectiecommissie vindt plaats op basis van de gepresenteerde ontwerpstrategieën. De visie op het stationsgebouw, de kwalitatieve, procesmatige en organisatorische aspecten wegen in de beoordeling mee. De keuze van de selectiecommissie is bindend.

De selectiecommissie
De selectiecommissie bestaat uit de Rijksbouwmeester de heer prof. ir. J.M.J. Coenen (voorzitter), directeur Stedenbouw dS+V mevrouw ir. M.A.A. Schoenmakers, Spoorbouwmeester de heer ir. R. M.J.A. Steenhuis, voorzitter van het Hoogbouwteam Rotterdam de heer R.L. Brouwers, wethouder Kunstzaken en Vervoer en portefeuillehouder Stadsregio de heer S. Hulman, wethouder Fysieke Infrastructuur de heer drs. M.G.T. Pastors, directeur Nieuwe Sleutelprojecten (ministerie VROM) de heer drs. C.B. van Boven MPA, directeur Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam de heer dr. J.C.G. Stam en gemeentelijk projectdirecteur Rotterdam Centraal en directeur Gemeentewerken de heer ir. C. de Wijs. Het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam gaat tot gunning van de opdracht van het voorlopig ontwerp over, op basis van de voordracht van de Selectiecommissie. De aanbesteding vindt plaats volgens de Europese richtlijnen
Economische impuls
De komst van de HSL en RandstadRail geven Rotterdam een belangrijke economische impuls. Rotterdam wordt hiermee onder andere aantrekkelijker als vestigingsplaats voor nieuwe bedrijven. Een stationsgebied van hoogwaardige kwaliteit is een belangrijke randvoorwaarde voor deze economische impuls. Met de komst van de Hogesnelheidslijn (HSL) en RandstadRail, de light-railverbinding tussen Rotterdam en Den Haag, neemt ook het aantal reizigers toe van 40 miljoen naar 75 miljoen per jaar in 2025. Met het huidige centraal station kan Rotterdam deze groeiende reizigersstroom niet verwerken. Voor meer informatie over het project Rotterdam Centraal kunt u terecht in het Infracentrum op het Weena 705: 010 - 240 38 00. aanvullende informatie
Rotterdam Centraal
Rotterdam Centraal is een samenwerkingsverband van vijf partijen en heeft tot doel de komende jaren een nieuw Rotterdam Centraal te realiseren. De vijf partijen zijn:
• het ministerie van Verkeer en Waterstaat
• het ministerie van VROM
• de Nederlandse Spoorwegen
• de Stadsregio Rotterdam
• de gemeente Rotterdam Aanleiding voor een nieuwe Rotterdam Centraal is de komst van de hogesnelheidslijn (HSL) en Randstadrail. De aanleg van de HSL vordert gestaag. Volgens de laatste plannen wordt deze in 2007 in gebruik genomen. Het aantal reizigers zullen hierdoor de komende tijd toenemen van zo'n 40 miljoen nu tot 75 miljoen in 2025. Het huidige centraal station van Rotterdam is hierop niet berekend. De scope van de samenwerking reikt verder dan alleen een nieuw centraal station voor Rotterdam. De komst van de HSL en Randstadrail geven Rotterdam ook een economische impuls. Rotterdam wordt aantrekkelijker als vestigings-plaats voor nieuwe bedrijven. Een stationsgebied van hoogwaardige kwaliteit is een belangrijke randvoorwaarde voor deze economische impuls. Voor de realisatie van het nieuwe Rotterdam Centraal is voorlopig een budget van 409 miljoen euro beschikbaar. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat neemt voor 154 miljoen euro aan het project deel, VROM voor 55 miljoen euro, en de Stads-regio Rotterdam en gemeente Rotterdam beide voor 100 miljoen euro. Gemeentewerken Rotterdam voert de regie over het project Rotterdam Centraal.

ambitie
Het nieuwe Rotterdam Centraal moet straks een multimodaal openbaar vervoersknooppunt zijn. Reizigers moeten snel kunnen overstappen op andere vervoermiddelen richting binnenstad , randstad en verder. De komst van de HSL biedt de kans om het plangebied zodanig te ont-wikkelen dat het een vanzelfsprekend deel van de stad wordt.

De ambities kenmerken zich als volgt:
• hoogwaardig multimodaal openbaar vervoersknooppunt;
• stationsgebied als volwaardig centrumgebied;
• entree als visitekaartje van de stad Rotterdam;
• een heldere oriëntatie op het station vanuit de stad;
• veilig, aangenaam, toegankelijk en duidelijk herkenbaar station;
• aantrekkelijk voor nieuwe bedrijven.

betrokken partijen
In de planvorming met betrekking tot Rotterdam Centraal trekken de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM, de Nederlandse Spoorwegen, de Stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam gezamenlijk op. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat neemt voor 154 miljoen euro aan het project deel, VROM voor 55 miljoen euro, en de Stadsregio Rotterdam en gemeente Rotterdam beiden voor 100 miljoen euro. Het Rijk heeft Rotterdam Centraal aangewezen als Nieuw Sleutelproject. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zet zich in voor een goed functionerend station waarin de reizigers goed uit de voeten kunnen en schakelt daarvoor taakorganisatie ProRail in. Het ministerie van VROM heeft vooral oog voor de vraagstukken van kwaliteit, ruimte-lijke ordening, versterken van internationaal vestigingsklimaat, uitstraling stedelijkgebied en het landelijk vraagstuk van externe veiligheid. Gemeentewerken Rotterdam voert, naam de Gemeente Rotterdam, de regie over het project Rotterdam Centraal. De komende weken wordt de (plan) organisatie definitief vorm gegeven.

Bron: Rotterdam Centraal

Trefwoorden

impuls

Andere nieuwsberichten

NOAHH presenteert opgeleverde Villa Vaartjes in Almere Oosterwold

35 minuten geleden

MIX architectuur transformeert gedateerd kantoorpand tot groene woonomgeving

1 uur geleden

Octavia Hill biedt 124 sociale huurwoningen in het hart van Hyde Park Hoofddorp

Gisteren, 17:13

Papieren koffiecupje gepresenteerd in 'krantenkiosk' door Studio Ossidiana

Gisteren, 16:10

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

2 uur geleden

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

Gisteren, 14:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

Gisteren, 13:36

DNB: verduurzaming woningen blijft achter, maar geld geen probleem

Gisteren, 10:01

Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken

19 april, 1:49

FNV: minister moet ingrijpen na censuur door bestuur TU Delft

19 april, 12:12
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan