Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Overzicht van de expositie Victor Horta vs Art Nouveau
Copyright: Vincent Everarts, Horta Museum
Overzicht van de expositie Victor Horta vs Art Nouveau
Copyright: Vincent Everarts, Horta Museum
Overzicht van de expositie Victor Horta vs Art Nouveau
Copyright: Vincent Everarts, Horta Museum
Overzicht van de expositie Victor Horta vs Art Nouveau
Copyright: Vincent Everarts, Horta Museum
Overzicht van de expositie Victor Horta vs Art Nouveau
Copyright: Vincent Everarts, Horta Museum
Overzicht van de expositie Victor Horta vs Art Nouveau
Copyright: Vincent Everarts, Horta Museum
Overzicht van de expositie Victor Horta vs Art Nouveau
Copyright: Vincent Everarts, Horta Museum
Overzicht van de expositie Victor Horta vs Art Nouveau
Copyright: Vincent Everarts, Horta Museum
Overzicht van de expositie Victor Horta vs Art Nouveau
Copyright: Vincent Everarts, Horta Museum
Florian Thiry, proposition de restitution de la salle à manger du 136, avenue Louise réaménagé par Victor Horta
Copyright: Laboratoire Alice, Horta Museum
Victor Horta, lanterneau de l'hôtel Solvay, 1895
Copyright: Bastin et Evrard, Horta Museum
Victor Horta, Projet grandeur et harmonie pour l'aménagement de l'actuelle place Poelaert - Ca 1927
Copyright: Horta Museum
Maison Horta, gipskamer
Copyright: Horta Museum
Victor Horta versus Art Nouveau; Horta's vocabulary
Amerikastraat 27, 1060 Brussel, België
24
mrt
2023
—
8
jan
2024
0
0
0
0
Van 24 maart 2023 tot 8 januari 2024 presenteert het Hortamuseum - Sint-Gillis een nieuwe tentoonstelling in het kader van het art nouveau-jaar. Onder de titel ‘Victor Horta Versus Art Nouveau. Horta's vocabulary’ wil de expositie Horta in een ander daglicht stellen. Voorstel bij de expositie is om de stijlkwesties en de kant-en-klare beelden van deze architect even te vergeten. Laten we zelfs proberen de art nouveau, een nuttig maar soms beperkend etiket, even te vergeten. Laten we Horta zonder vooroordelen bekijken en zien wat hij ons vertelt (en wat hij voor ons verbergt): de rol van zijn vrouw, Pauline Heyse, en zijn mentoren: Alphonse Balat en Eugène Emmanuel Viollet-le-Duc; zijn inspiratie ging ook uit naar Egypte, Griekenland en de 18e eeuw. En niet te vergeten zijn bewondering voor de opera Garnier en het Justitiepaleis in Brussel. Horta, een eclectisch architect?
Horta, architect in eclecticisme
Horta heeft in totaal acht jaar opleiding genoten (Academies van Gent en Brussel, verblijf in Brussel). Daar bestudeerde hij de architectuur van het verleden en het kopiëren van ornamenten uit vroegere stijlen. Vanaf 1892 bevrijdde hij zich van de slaafse herhaling van motieven uit het verleden om zijn kunst een persoonlijke dimensie te geven.
In het interieur en de ornamenten vinden we sporen van de inspiratiebronnen van zijn vocabularium: het oude Egypte, de gotiek en de Louis XV- of rococostijl zijn een repertoire van vormen die Horta zich toe-eigende, ontleedde en op zijn eigen manier transformeerde. Een verzameling van tien nooit eerder aan het publiek getoonde gipsmodellen, die de stijlen van het verleden en Horta’s werk weerspiegelen, wordt tentoongesteld in een gedurfde setting.
Horta versus Poelaert
Bijna niemand weet dat Horta gefascineerd was door het Justitiepaleis, in die mate dat hij een ontwerp voor de toegangsportiek voorstelde (1892) en dat hij deelnam aan een wedstrijd voor de aanleg van het Poelaertplein, waarbij twee gebouwen door Horta in de stijl van Poelaert werden ontworpen.
Horta, architect in art nouveau
Horta zou zichzelf waarschijnlijk nooit hebben omschreven als een art-nouveau-architect; in plaats daarvan definieerde hij zijn eigen stijl als ‘moderne gotiek’. De tentoonstelling doet vragen rijzen over de banden tussen Horta en Viollet-le-Duc. Deze lagen immers aan de basis van het ontstaan van een vernieuwende architecturale taal. Zowel Japan als de natuur waren al elementen die Viollet-le-Duc gebruikte om de architectuur te vernieuwen en haar een samenhang en een ongeziene richtinggevende identiteit te geven.
Nieuwe opslagruimten voor het Hortamuseum
Deze tentoonstelling geeft het Hortamuseum ook de gelegenheid om nieuwe opslagruimten voor meubilair aan te schaffen die aan de hoogste normen voldoen. Dankzij de steun van het Fonds Baillet Latour en de vindingrijkheid van ijzerhandelaar Luc Reuse beschikt het museum over een moderne opslagreserve, die door middel van een innovatief vitrinedeursysteem kan worden aangepast voor tentoonstellingen. Op die manier kunnen de opslagruimten op vraag worden omgevormd tot vitrinekasten. Voor de inhuldiging van dit modulaire systeem stelt het museum een selectie van grote stoelen tentoon.
Horta, architect in art deco
Om de vooroordelen over Horta te ontkrachten, bestudeert de tentoonstelling zijn creaties voor en na de art-nouveaubeweging. Hierdoor wordt het belang van Balat in zijn vorming en identiteit beter te begrijpen. In deze context worden de originele maquette van het Paleis voor Schone Kunsten en een maquette van het Paviljoen van de Menselijke Driften, gerealiseerd door de studenten van Saint-Luc, tegenover elkaar geplaatst.
Reconstructie van verdwenen projecten
Om het vocabularium van Horta na 1918 te begrijpen, presenteert het museum ook 3D-reconstructies van twee verloren gegane realisaties: het huis aan de Louizalaan 136 dat Victor Horta opknapte en restaureerde maar dat werd verwoest, en de muziekkamer van het Paleis voor Schone Kunsten, die helaas zo’n veertig jaar geleden definitief werd vernield. Deze twee reconstructies werden uitgevoerd door het laboratorium AIICe van de faculteit Architectuur van La Cambre-Horta.
bron: Hortamuseum
Trefwoorden
art nouveau
alphonse balat
brussel
hortamuseum
victor horta
art deco
belgië
eugène emmanuel viollet-le-duc
Evenementsgegevens
Organisator
Hortamuseum
Type
Expositie
Locatie
Amerikastraat 27, 1060 Brussel, België
Website
hortamuseum.be
Kosten
Tentoonstelling gratis, bezoek museum is betalend, diverse tarieven
Locatie
Andere evenementen
20
nov
Gratis interieur advies voor compact wonen
Arcam
Schrijf je snel in voor een gratis professioneel adviesgesprek van BNI-interieurarchitecten
24
nov
Boekpresentatie en gesprek: ‘Sluisbuurt
Hogeschool InHolland, Sluisbuurt
Het plan, het debat, de bouw’ Met rondleiding vooraf!
3
dec
1.Lectures Charlotte Malterre-Barthes
Academie van Bouwkunst
Fix the Office, Reform the School
28
nov
—
31
mrt
Load Bearing Walls van Daria Khozhai
Arcam
Een reeks architectonische maquettes op poppenhuisschaal van de Oekraïense kunstenaar en architect Daria Khozhai (1994)
28
nov
Opening expo Een Optimistisch Rampenplan
Arcam
Een indringende tentoonstelling over de grenzen van de circulaire economie én de verbeeldingskracht die nodig is voor een veiligere toekomst
19
nov
—
20
nov
DigiBouw 2025 – hét event voor digitalisering in de bouwsector
Expozaal van het Beatrixgebouw in Utrecht
DigiBouw is hét event die volledig in het teken staat van de digitalisering van de bouw- en architectuursector. DigiBouw vindt plaats op 19 en 20 november in de Expozaal van het Beatrixgebouw in Utrecht.
Ga naar het evenementen-overzicht
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur