Omvangrijke expositie meubels van Lina Bo Bardi in Design Museum Gent
Copyright: Ruy Texteira, met dank aan Nilufar Gallery, Milaan
Omvangrijke expositie meubels van Lina Bo Bardi in Design Museum Gent
Copyright: Ruy Texteira, met dank aan Nilufar Gallery, Milaan
Omvangrijke expositie meubels van Lina Bo Bardi in Design Museum Gent
Copyright: Ruy Texteira, met dank aan Nilufar Gallery, Milaan
Omvangrijke expositie meubels van Lina Bo Bardi in Design Museum Gent
Copyright: Ruy Texteira, met dank aan Nilufar Gallery, Milaan
Omvangrijke expositie meubels van Lina Bo Bardi in Design Museum Gent
Copyright: Ruy Texteira, met dank aan Nilufar Gallery, Milaan
Omvangrijke expositie meubels van Lina Bo Bardi in Design Museum Gent
Copyright: Ruy Texteira, met dank aan Nilufar Gallery, Milaan
Omvangrijke expositie meubels van Lina Bo Bardi in Design Museum Gent
Copyright: Ruy Texteira, met dank aan Nilufar Gallery, Milaan
Omvangrijke expositie meubels van Lina Bo Bardi in Design Museum Gent
Copyright: Ruy Texteira, met dank aan Nilufar Gallery, Milaan

Meubelontwerp Lina Bo Bardi te zien in Design Museum Gent

Jan Breydelstraat 5 B-9000 Gent
Met deze expo brengt Design Museum Gent het verhaal van een krachtige vrouw, die moeiteloos haar plek opeiste in een tot dan toe grotendeels door mannen beheerste wereld. Naast architecte was de Italiaans-Braziliaanse Lina Bo Bardi schrijfster, scenograaf, illustrator en meubelontwerpster. Vooral dit laatste aspect, dat tot nu toe vaak over het hoofd werd gezien, wordt in deze tentoonstelling uitvoerig belicht.
 
Lina Bo Bardi Giancarlo Palanti. Studio d'Arte Palma 1948-1951 brengt een ode aan de Italiaans-Braziliaanse architecte Lina Bo Bardi. De tentoonstelling presenteert de grootste collectie Bo Bardi-meubels ooit samengebracht en focust op de meubels die gerealiseerd zijn in de context van de Studio d’Arte Palma, die werd opgericht door Lina Bo Bardi en de Italiaanse architect Giancarlo Palanti.
 
Pas tijdens het onderzoek voor de tentoonstelling, dat in nauw overleg met het Instituto Bardi/Casa de Vidro werd gevoerd, bleek welke rol Palanti echt had gespeeld in het ontwerp van de meubels. Sommige stukken, die tot nu toe volledig aan Lina Bo Bardi waren toegeschreven, blijken eigenlijk in nauwe samenspraak met Palanti te zijn ontwikkeld. Zijn grotendeels vergeten oeuvre komt in de expo dus opnieuw tot leven.
 
Multidisciplinaire aanpak
Veel van de tentoongestelde stukken, vooral stoelen en fauteuils, zijn zeldzame objecten afkomstig uit Brazilië. Toen Nina Yashar, de oprichtster van de Milanese Nilufar Gallery waar de expo tijdens het Salone del Mobile van 2018 te zien was, een bezoek bracht aan het Glazen Huis of Casa de Vidro van Lina Bo Bardi in São Paulo was ze meteen geïntrigeerd. Drie jaar lang heeft ze de tijd genomen om het verhaal van Lina Bo Bardi te reconstrueren. 

“Lina is het typevoorbeeld van een multidisciplinaire aanpak. Haar werk vormt de perfecte synthese tussen innovatie en behoud van culturele roots. Zo realiseerde ze enkele pioniersprojecten met een sterke humanistische en antropologische connotatie. Tegengestelden houden haar ontwerpen in balans: anatomische perfectie versus de handgemaakte imperfecties, en minimalisme versus een eerder barokke sensualiteit”, stelt Yashar.

Wieg Braziliaans design
Terwijl Lina Bo Bardi in Italië kennismaakte met het modernisme en rationalisme, liet ze zich in Brazilië doordrenken met de kracht van de landschappen, natuurlijke materialen en Braziliaanse cultuur. Ze deed als eerste een poging om modern meubilair te maken, met onder meer de eerste plooibare en stapelbare stoel, en stond zo aan de wieg van het Braziliaans design.
 
Aangezien haar meubels meestal werden ontworpen voor een specifiek doel en een welbepaalde context, is de productie relatief beperkt. Ze zijn zowel iconisch als alledaags, en brengen heden en verleden, maar ook regels en vrijheid perfect in balans. Daardoor lijkt de tijd er geen invloed op te hebben, en zijn ze vertegenwoordigers van een soort eeuwig modernisme. Ze vormen een krachtige uitdrukking van de genereuze en alomvattende ontwerpfilosofie van deze revolutionaire architecte. 

Bakstenen podia
De scenografie is in handen van Studio Space Caviar. Daarvoor haalde de Italiaanse designstudio inspiratie bij Lina Bo Bardi haar ontwerp voor de Kerk van Espirito Santo do Cerrado, dat gekenmerkt wordt door haar typische gesofistikeerde eenvoud. Naast de meubels, die geïnstalleerd zijn op bakstenen podia, omvat de expo een reeks archieffoto’s, waardoor je jezelf volledig kan onderdompelen in het universum van Lina Bo Bardi.
 
Biografie
Als architect, ontwerper, scenograaf, redacteur, schrijver en illustrator was Lina Bo Bardi (1914-1992) een vrouw met vele talenten, en met een genereuze en compromisloze kijk op design. Na haar studies architectuur in Italië tijdens de Tweede Wereldoorlog, sloot ze zich aan bij het verzet - een ervaring die aan de basis lag van haar begrip van architectuur als politiek en sociaal gegeven. Vanaf 1946 ontwikkelde ze haar architecturale visie verder in Brazilië, schreef scherpe teksten en realiseerde bijzondere gebouwen en omgevingen.
 
Door in haar architectuur zelfontworpen meubels en interieurs te integreren en door vaak het programma van openbare gebouwen zelf te cureren, trachtte Lina Bo Bardi gemeenschappelijke betekenissen te produceren, en een band tussen mens en ruimte te creëren. De kennis van ambachten en fabricageprocessen werd ingezet om de natuurlijke en lokale kwaliteiten van materialen en culturen zichtbaar te maken. Samenwerkingen met verschillende disciplines waren cruciaal om kennis te delen. Met Italiaans architect Giancarlo Palanti richtte Bo Bardi de Estúdio de Arte e Arquitetura Palma op, en samen ontwierpen en produceerden ze verschillende meubels.
 
DING Vitrine
In het kader van deze tentoonstelling wordt in DING Vitrine (Drabstraat 2) een selectie jonge Belgische ontwerpers gepresenteerd die zich laten inspireren door de ideeën en de praktijk van Lina Bo Bardi.
bron: Design Museum Gent

Andere evenementen

Publieke ruimte in de inclusieve stad
HU Amersfoort, De Nieuwe Poort 21, 3812 PA Amersfoort
STADgesprek: Mobiliteit: niet minder, maar anders
Atrium, Stadhuis Spui 70, Den Haag
Graduation Show 2019
Waterlooplein 213 1011 PG Amsterdam
Discussieavond Open Building
Tolhuistuin, IJpromenade 2, 1031 KT Amsterdam (Expozaal, eerste verdieping)
Studio Follow The Money
Delftsestraat 33 III 3013 AE Rotterdam
Reynaers B.V.
ODS Jansen
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Caparol
Tarkett BV
Kawneer (voorheen Alcoa)
Verosol Nederland B.V.
Pittsburgh Corning Nederland B.V. (FOAMGLAS)
OCS | Office Cabling Systems
Forster
Balink Glas & Aluminium BV
HMB profit locks & tools
Performance in Lighting
Sempergreen
EeStairs | stairs and balustrades
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
AGC Nederland Holding B.V.
Eternit
KONE Liften en Roltrappen en Deursystemen
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken B.V.
Foreco Dalfsen
Wienerberger B.V.
AluK Aluminium b.v.
3M NEDERLAND BV
Zoontjens
Duco Ventilation & Sun Control
ROCKWOOL B.V.
Van Bruchem Staircases
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederlands B.V.
Rockpanel
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas B.V.
VELUX Nederland B.V.
Jung | Hateha B.V.
Sika Nederland B.V.
Saint-Gobain Building Glass Nederland
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica
Holonite B.V.
Bolidt Kunststoftoepassing B.V.
OWA Benelux BV
Serge Ferrari
Tata Steel's Colorcoat®
Mobelli Soft Seating
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Bekijk ook eens de vernieuwde website van ons zusterbedrijf Archello
Ga naar Archello
Nee, bedankt