Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Op de achtergrond in de Polestar Space de installatie van VenhoevenCS
Copyright: Janus van den Eijnden
Nicolo Santini en Jos Willem van Oorschot van VenhoevenCS bij hun installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Tuinman bij zijn installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Tuinman bij zijn installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Aptroot van One Architecture bij hun installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Aptroot van One Architecture bij hun installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Op de achtergrond in de Polestar Space de installatie van VenhoevenCS
Copyright: Janus van den Eijnden
Nicolo Santini en Jos Willem van Oorschot van VenhoevenCS bij hun installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Tuinman bij zijn installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Tuinman bij zijn installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Aptroot van One Architecture bij hun installatie
Copyright: Janus van den Eijnden
Max Aptroot van One Architecture bij hun installatie
Copyright: Janus van den Eijnden

Polestar toont kansen elektrisch vervoer voor inrichting binnenstad Amsterdam

28 mei 2021, 14:40
De gemeente Amsterdam wil vanaf 2030 enkel nog elektrisch vervoer toestaan in de bebouwde kom. Polestar, een nieuw automerk dat is voortgekomen uit Volvo, vroeg VenhoevenCS, Max Tuinman en One Architecture om te illustreren welke kansen dit biedt voor de stad en toont dat in drie installaties in de nieuwe Polestar Space in de stad.

Ieder van de installaties richt zich op een ander zintuig: reuk, zicht en geluid. Zonder uitlaatgassen is het hopelijk weer mogelijk om de natuur te ruiken op de Prins Hendrikkade, stelt VenhoevenCS. Door auto- en trambanen te combineren, en gestapeld te parkeren, is het op de Overtoom mogelijk om veel meer groen te maken, stelt Max Tuinman.

Zonder de brommende diesels en snerpende scooters zou het kunnen dat op de Stadhouderskade weer vogels te horen zijn, stelt One Architecture.

Polestar vroeg de verschillende ontwerpers om een drukke straat in Amsterdam te nemen en daar een visie voor te ontwikkelen. 

  • VenhoevenCS richtte zich op de Prins Hendrikkade en visualiseerde daar in plaats van de huidige, harde kades juist zachte oevers, en gestapeld parkeren voor fietsen en auto’. Op die manier kan een veel groenere omgeving ontstaan, waar dieren en planten weer de ruimte krijgen, en de natuur ook weer te ruiken is;

  • Max Tuinman focuste zich op de drukke en zeer stenige Overtoom en ontwierp daarvoor een nieuw straatprofiel. Als er in plaats van langsparkeren hier en daar gestapeld geparkeerd wordt, en de trambaan ook dienst gaat doen als autoweg, dan komt er enorm veel ruimte vrij, die dan ingezet kan worden als park;

  • One Architecture tenslotte nam de ook altijd drukke Stadhouderskade en tekende daar een straat met een maximumsnelheid van 30 km/u, waardoor 

alle (elektrische) verkeersstromen van dezelfde brede banen gebruik kunnen maken. Door het parkeren in de openbare ruimte af te schaffen, kan de kade zelf transformeren tot een brede parkstrook.

De compacte tentoonstelling met de drie installaties is de komende drie weken te zien in de nieuwe Polestar Space aan de Van Baerlestraat in Amsterdam. Het nieuwe automerk, dat sterk inzet op elektrisch rijden, hoopt hiermee het debat over de impact van elektrisch rijden weer een stap verder te brengen. Elektrisch rijden biedt veel kansen voor onze stedelijke gebieden, aldus de woordvoerder van Polestar.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Boek ‘Bouwmaterialen 1940-1990’ gaat in op materiaalgebruik naoorlogse architectuur

Gisteren, 15:29

Studio Muoto ontwerpt industriële woontoren voor De Nieuwe Stad

Gisteren, 11:00

Video: korte documentaire rond 3D-geprint paviljoen Pet-X

Gisteren, 10:00

Bouw fabriekscomplex Quooker gestart

Gisteren, 09:00

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

Gisteren, 14:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

Gisteren, 14:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

Gisteren, 14:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

Gisteren, 10:00

Friesland wil in 2050 evenveel energie verbruiken als opwekken

Gisteren, 09:00

Eerste Kamer wil de tijd nemen om goed naar Wet betaalbare huur te kijken

14 mei, 6:00
Michiel van RaaijHoofdredacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan