De Weesperstraat met de door Herman Hertzberger ontworpen Weesperflat
Copyright: Wikimedia Commons / Hay Kranen
De Weesperstraat met de door Herman Hertzberger ontworpen Weesperflat
Copyright: Wikimedia Commons / Hay Kranen

Geen vaste Weesperknip in Amsterdam na omstreden pilot

13 februari, 13:19
Er komt geen vaste Weesperknip in het Amsterdamse centrum na de pilot van afgelopen zomer. Dat schrijft verkeerswethouder Melanie van der Horst maandag in een raadsbrief. Afgelopen zomer waren de Weesperstraat en drie omliggende straten dicht voor gemotoriseerd verkeer tussen 06.00 en 23.00 uur. De wethouder concludeert na evaluatie dat een ‘harde knip in de Weesperstraat nu niet wenselijk is’.

De wegen werden tijdelijk afgesloten om te onderzoeken wat de effecten zijn op onder meer het verkeer, de veiligheid en luchtkwaliteit op onder andere de Weesperstraat, waar dagelijks 28.000 auto's rijden. De afsluiting leidde tot onrust in de hoofdstad door drukte op andere wegen en hulpdiensten die soms hinder ondervonden.

Uit onderzoek blijkt dat er tijdens de pilot 18 procent minder autoverkeer was in de Weesperbuurt. Ook leidde de knip tot 3 procent minder verkeer (omgerekend 11.000 auto's) in de hele stad. Op de omleidingsroutes via de Kattenburgstraat was het drukker met 40 procent meer verkeer. De knip leidde tot gemiddeld 3 minuten extra reistijd, wat opliep tot 8 minuten tijdens drukkere momenten.

Betere luchtkwaliteit
De maatregel leidde in het pilotgebied tot 14 procent betere luchtkwaliteit. In de straten op de omleidingsroute verslechterde de luchtkwaliteit met 9 procent. De bewoners van de Weesperstraat waren positief over de knip; mensen konden makkelijker oversteken en bijvoorbeeld met het raam open slapen. De leefbaarheid op de omleidingsroute verslechterde juist; bewoners hadden last van onbereikbaarheid, lawaai en stank.

Uit een onderzoek onder 4377 verkeersdeelnemers bleek dat 74 procent ontevreden was met de pilot. Dat zijn vooral autogebruikers, taxichauffeurs en ondernemers. Voetgangers en fietsers waren vaker wel tevreden met de proef.

Nood- en hulpdiensten
Nood- en hulpdiensten hadden soms ook last van de knip, bijvoorbeeld als de slagbomen niet automatisch voor hen opengingen. Dan moesten er verkeersregelaars aan te pas komen om de slagbomen te openen. Ambulances hadden tijdens de proef gemiddeld 15 seconden vertraging, brandweerlieden 35 seconden.

Van der Horst concludeert dat nood- en hulpdiensten eerder hadden moeten worden betrokken bij de bereikbaarheidsmaatregelen. De gemeente had ook meer tijd moeten nemen om belanghebbenden te informeren over de pilot en er had meer aandacht moeten zijn voor de overlast op de omleidingsroute. Desondanks is ze wel optimistisch. “Want vanachter een bureau zal nooit de perfecte oplossing worden bedacht.”

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan