Copyright: Amsterdam Airport Schiphol
Copyright: Amsterdam Airport Schiphol

Schiphol heeft weer vergunning om stikstof uit te stoten

27 september 2023, 15:48
Luchthaven Schiphol heeft een natuurvergunning gekregen waardoor stikstof mag worden uitgestoten. Het gaat om een natuurvergunning voor 440.000 starts en landingen, met een tijdelijke vergunning waardoor voor nu 500.000 starts vliegbewegingen mogelijk zijn, meldt stikstofminister Christianne van der Wal. Ze wijst er wel op dat vanaf komend voorjaar een feitelijk plafond geldt van 460.000 vliegbewegingen.

Schiphol heeft genoeg ‘maatregelen getroffen’ waardoor de stikstofeffecten ‘zijn gemitigeerd’, meldt Van der Wal. Bekend is dat Schiphol boeren heeft uitgekocht om stikstofruimte vrij te spelen.

De luchthaven meldt dat het krijgen van de natuurvergunning belangrijk is voor Schiphol. Met de vergunning kan de luchthaven weer voldoen aan wet- en regelgeving. “Dat geeft ons en onze omgeving zekerheid.” Een woordvoerder benadrukt dat de luchthaven op basis van de natuurvergunning niet hoeft te krimpen. Ook na komend voorjaar mag Schiphol volgens de papieren maximaal 500.000 vliegbewegingen per jaar doen.

Jarenlang zonder natuurvergunning
De nationale luchthaven heeft jarenlang zonder natuurvergunning gezeten. In het verleden heerste het idee dat dit niet nodig was, maar in 2020 erkende het kabinet dat Schiphol volgens de Europese natuurbeschermingswetten wel degelijk een vergunning moest hebben. Milieuorganisatie MOB vindt dat het aantal vluchten er moet worden beperkt tot maximaal 250.000 per jaar. Dat aantal baseert de organisatie op de ‘historische rechten’ van het vliegveld, alles erboven zou illegaal zijn volgens MOB.

Ook andere milieuorganisaties zijn kritisch. “We zijn teleurgesteld dat Schiphol een vergunning krijgt om gewoon op de oude voet stikstof uit te stoten”, reageren Milieudefensie, Greenpeace, Natuur en Milieufederatie Noord-Holland en Natuur & Milieu. “Dit is een gemiste kans voor de overheid om in te grijpen en natuur, omwonenden en klimaat te beschermen tegen de vervuiling van Schiphol.”

De milieubeweging vindt het ook ‘wel heel krom’ dat boerenbedrijven uitgekocht moesten worden om de vergunning te kunnen krijgen. “Wij vinden dat ieder bedrijf minder stikstof moet uitstoten, om kwetsbare natuur te redden. Schiphol wordt met deze vergunning weer voorgetrokken en uit de wind gehouden”, klinkt het.

Tweede Kamer
In de Tweede Kamer is het nieuws met gemengde gevoelens ontvangen. Partijen zijn kritisch over de gang van zaken, onder meer omdat de luchthaven op eigen houtje boeren heeft uitgekocht om voldoende stikstofruimte vrij te spelen.

De huidige wetgeving staat volgens CDA-Kamerlid Eline Vedder toe dat Schiphol de vergunning krijgt. Maar haar bekruipt wel een ‘gevoel van onrecht’ omdat het staatsbedrijf ‘als cowboy stikstofruimte heeft opgekocht’, terwijl ook veel boeren in de knel zitten door veranderde stikstofregels. Voor deze groep is nog geen oplossing in zicht.

De VVD is blij met de vergunning voor Schiphol. Kamerlid Daniel Koerhuis noemt de luchthaven ‘een van de kurken waar onze economie op drijft’. Zijn fractiegenoot Thom van Campen stelt vast dat het kennelijk mogelijk is vergunningen te verlenen en roept het kabinet op dit ook te doen voor de eerder genoemde boeren. “Dat duurt nu al veel te lang.”

Woede
Bij de linkse oppositie overheerst woede dat economische belangen voorrang hebben gekregen boven de natuur, het klimaat en de omwonenden van de luchthaven. Kamerlid Habtamu de Hoop van GroenLinks-PvdA vindt het ‘ongekend dat het demissionaire kabinet deze keuze maakt’. Dat Schiphol op de oude voet verder kan ‘druist in tegen alles waarvoor we knokken’.

Ook de Partij voor de Dieren is teleurgesteld. Schiphol ligt ‘nog steeds op ramkoers met natuur en milieu’, zegt Kamerlid Lammert van Raan.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan