Naast eigen onderzoeken heeft VORM ook externe partijen aan het werk gezet met studies naar een mogelijke herontwikkeling. Zo mochten drie architectenbureaus een stedenbouwkundig plan maken voor de SoZa-kavel, met behoud van het gebouw, maar de gemeente keurde het geselecteerde plan van Architecten van Mourik af omdat ze niet tevreden was over de stedenbouwkundig inpassing. Als een soort van laatste redmiddel werkte Team V Architectuur in 2018 een aantal varianten voor een mogelijke combinatie van gedeeltelijke sloop en nieuwbouw uit, maar die bleken volgens VORM alle economisch niet haalbaar. In een memo aan de gemeente (2019) stelt VORM dat Hertzberger heeft aangegeven zich neer te leggen bij sloop als het onderzoek van Team V ‘in economische zin’ negatief zou uitpakken, Hertzberger en AHH ontkennen dit. “Ik heb het nog even nagevraagd bij Laurens Jan, want die is bij alle gesprekken met Herman geweest”, zegt Wiegers, “Hij weet dat Hertzberger nooit heeft ingestemd met sloop. We zijn er ook niet van op de hoogte gesteld dat Rijnboutt een plan zou maken voor sloop-nieuwbouw, dat vernamen we per toeval.”
In 2019 presenteerden MRP, VORM en Rijnboutt een schetsontwerp voor tweeduizend woningen, kantoren en andere functies op de SoZa-locatie. De samenwerking met Hertzberger en AHH was op dat moment beëindigd, bevestigt Meurs. “Ze bleven maar terugkomen op behoud van het gebouw, ook toen we allang in de denkrichting van nieuwbouw zaten. We hebben Hertzberger eind 2020 of begin 2021 nog wel een keer uitgenodigd op ons kantoor in Rotterdam. Op zijn verzoek hebben we toen opnieuw gekeken of het binnen de nieuwbouw mogelijk was om iets te doen met de structuur van het SoZa-gebouw, maar het schoot weer alle kanten op met zijn ideeën. Daarom zijn we ermee gestopt. We moeten op een gegeven moment ook verder met het project.” Hertzberger kan zich het genoemde bezoek ook herinneren, zij het op iets andere wijze. “Ik ben inderdaad bij directeur Meurs geweest, een heel aardige man. Alleen zag ik aan zijn ogen dat hij uit beleefdheid naar me luisterde, terwijl hij zijn eigenlijke ideeën allang had gevormd.”
Het nieuwbouwplan viel volgens De Boer samen met een politiek interessant moment. “Er kwam dat jaar met Boudewijn Revis een nieuwe wethouder die veel woningen wilde bouwen, onder meer rond de stations. In tegenstelling tot zijn voorganger, mijn partijgenoot Joris Wijsmuller, wilde hij best een kader maken voor sloop-nieuwbouw van SoZa. In de jaren erna verdubbelde ook het programma in omvang, van de oorspronkelijke 60.000 m² naar de uiteindelijke 120.000 m². Dat ging in overleg met de gemeente.” Volgens Meurs steken de zaken iets anders in elkaar. “Wij als ontwikkelaar bepalen niet wat er gebouwd moet worden bij SoZa, dat doet de stad. We zijn in 2021 door de gemeenteraad gedwongen om dit programma te realiseren, via een amendement op het planuitwerkingskader. Er zijn maar weinig locaties in Den Haag waar je zoveel woningen, kantoren en voorzieningen kunt toevoegen. Het is een verkeerstechnische lastige stad, met één grote ontsluiting vanuit het oosten en een kleinere vanaf het noorden. Daarom, maar ook om duurzaam wonen en werken te bevorderen, moet je net als bij SoZa bouwen bij de OV-knooppunten.”