Deelgebied Graan voor Visch
Copyright: De Zwarte Hond
Stationsplein
Copyright: De Zwarte Hond
Binnenblok
Copyright: De Zwarte Hond
Verdichtingsplan Stationsgebied Hoofddorp
Copyright: De Zwarte Hond
Plankaart Hoofddorp
Copyright: De Zwarte Hond
Deelgebied Graan voor Visch
Copyright: De Zwarte Hond
Stationsplein
Copyright: De Zwarte Hond
Binnenblok
Copyright: De Zwarte Hond
Verdichtingsplan Stationsgebied Hoofddorp
Copyright: De Zwarte Hond
Plankaart Hoofddorp
Copyright: De Zwarte Hond

Verdichtingsplan voor stationsgebied Hoofddorp goedgekeurd

22 november 2021, 12:04
In opdracht van de gemeente Haarlemmermeer heeft architectenbureau De Zwarte Hond een stedenbouwkundig raamwerk opgesteld voor de ontwikkeling van het ruimere stationsgebied van Hoofddorp. De gemeente heeft het Verdichtingsplan Stationsgebied Hoofddorp vastgesteld.

Met het Verdichtingsplan kiest Haarlemmermeer voor een stedelijk karakter voor het stationsgebied Hoofddorp; een groot gebied rondom het station van Hoofddorp moet een mix van wonen, werken, leren, verblijven, ontspannen en diverse vervoersopties gaan bieden. Het Verdichtingsplan gaat uit van een ontwikkeling met circa 15.500 woningen en 1.100 extra arbeidsplaatsen.

Ambities
Om te komen tot een levendig en leefbaar stationsgebied zijn acht ambities geformuleerd, legt De Zwarte Hond uit. Ten eerste wordt het stedelijk leven gestimuleerd door het gehele gebied van station tot winkelhart als één groot centrum met stadspark te beschouwen. Ten tweede moet een “robuust groen poldergrid als basis” resulteren in een gezond microklimaat.

Ten derde kunnen de waterstructuren worden gebruikt als dragend element met het poldergrid als basis om met extremere weersomstandigheden om te gaan. Ten vierde wordt de rol van de auto beperkt en parkeren centraal georganiseerd; dit schept ruimte voor groen en water, ruimtelijke kwaliteit en ontmoetingsmogelijkheden, aldus De Zwarte Hond. Voetgangers en  fietsers komen “op de eerste en tweede plaats.”

De vijfde ambitie is om een functiemix met grote diversiteit te realiseren aan de hand van een raamwerk voor ‘rust, reuring en ruis’. Ten zesde zorgen superblokken voor een fijnmazig stratenpatroon, waarin de fietsers en voetgangers veel ruimte krijgen. Als zevende ambitie wordt de polderidentiteit behouden en versterkt. Ten achtste en laatste moet ‘geluidsadaptief ontwerpen’ zorgen voor ‘stille en rustige woonblokken’.

Globaal plan en deelprojecten
Deze ambities heeft De Zwarte Hond vertaald in ruimtelijke ingrepen die samen het stedenbouwkundig raamwerk vormen. Door de ambities te combineren – wat in sommige gevallen ook onderlinge versterking oplevert – ontstaat volgens het architectenbureau “een raamwerk dat de tand des tijds kan doorstaan en toewerkt naar een toekomstbestendig Hoofddorp.”

Eer bestaan al concretere plannen voor een aantal projecten in het gebied direct rondom het station, zoals Hyde Park, naar een stedenbouwkundig plan van MVRDV. Onlangs heeft MVRDM nieuwe visies voor het stationskwartier onthuld. Het stedenbouwkundig raamwerk van De Zwarte Hond is een globaal plan voor de ontwikkeling van het ruimere gebied rond het station van Hoofddorp.

Het raamwerk, zo legt het architectenbureau uit, laat de ontwikkelpotentie van het gebied als geheel zien en hoe de verschillende deelprojecten – zoals het stationskwartier, Hyde Park, Roosevelt Park en Stadscentrum – zich tot elkaar kunnen verhouden. Het plan biedt volop ruimte voor voortschrijdend inzicht en nadere uitwerking, aldus De Zwarte Hond. “Het is geen verkavelingsplan.”
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan