'Station aan zee' en de stedelijke context
Copyright: David Boureau
'Station aan zee' en de stedelijke context
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Fietsenstalling
Copyright: David Boureau
Fietsenstalling
Copyright: David Boureau
Parkeergarage
Copyright: David Boureau
Parkeergarage
Copyright: David Boureau
Parkeergarage
Copyright: David Boureau
Verbindingsbrug
Copyright: David Boureau
'Station aan zee' en de stedelijke context
Copyright: David Boureau
'Station aan zee' en de stedelijke context
Copyright: David Boureau
'Station aan zee' en de stedelijke context
Copyright: David Boureau
'Station aan zee' en de stedelijke context
Copyright: David Boureau
'Station aan zee' en de stedelijke context
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Nabij het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Onder het dak
Copyright: David Boureau
Fietsenstalling
Copyright: David Boureau
Fietsenstalling
Copyright: David Boureau
Parkeergarage
Copyright: David Boureau
Parkeergarage
Copyright: David Boureau
Parkeergarage
Copyright: David Boureau
Verbindingsbrug
Copyright: David Boureau
'Station aan zee' en de stedelijke context
Copyright: David Boureau
'Station aan zee' en de stedelijke context
Copyright: David Boureau
'Station aan zee' en de stedelijke context
Copyright: David Boureau

Ingrijpende verbouwing stationsplein Oostende voltooid

10 december 2019, 16:04
Het station van Oostende en de omliggende ruimte, met de ligging bij de zee bijzonder gesitueerd, is in de afgelopen jaren grondig vernieuwd. Dietmar Feichtinger Architectes ontwierp onder meer een omvangrijk translucent dak, dat de nieuwe en vernieuwde functies overdekt, verbindt en verenigt.

In de loop der tijd is het station van Oostende – ruim honderd jaar geleden in opdracht van koning Leopold II gebouwd – een belangrijk vervoersknooppunt geworden. Elke dag kiezen hier duizenden passagiers hun weg via trein, tram, bus of veerboot. Dit heeft geleid tot een steeds complexere infrastructuur waarin een mix van gebouwen en parkeerplaatsen een plek heeft.

Dit vormde inmiddels een beperking voor verdere ontwikkeling, als meer en meer mensen het openbaar vervoer gaan gebruiken. De projectpartners, zoals de vervoerders NMBS en De Lijn, besloten te investeren in de renovatie van het station en schreven een ontwerpwedstrijd uit. Die werd gewonnen door het Frans-Oostenrijkse bureau Dietmar Feichtinger Architectes.

Grootschalig
In 2011 startte het grootschalige project ‘station aan zee’. Dit omvatte de herinrichting van de parkeerruimte en het tramstation, de renovatie van het treinstation binnen de mogelijkheden van de monumentale status, de constructie van nieuwe perrons en de realisatie van een groot dak boven de perrons, het tram- en busstation en de fietsenstallingen.

Voorts behoorde tot het project de gedeeltelijke sloop van gebouwen aan de waterkant, die te groot waren geworden, om plek te creëren voor een voetgangersgebied, de sloop en verplaatsing van de tramremise, en de verfraaiing van het stationsplein.

Ruimtelijkheid
De Albert I-promenade, de haven met grote vrachtschepen en het grote Maria Hendrika-park zijn allemaal elementen die Oostende een speciale sfeer verlenen, concludeerde Dietmar Feichtinger Architectes: “Ruimten met wijdsheid.” In hun ontwerp voor het vernieuwde stationsgebied hebben de architecten aansluiting bij die context gezocht.

Het vernieuwde stationsplein opent zich naar de stad en vormt een grote ruimte aan de haven. Hier vinden busperrons, tramlijnen en de fietsenstalling hun plek. De stalling, met plek voor 771 fietsen, ligt ondergronds en kent een reeks ronde atria, die licht en ventilatie bieden. Het tramstation is dichter naar het treinstation geplaatst.

Overzicht
Het omvangrijke dak, als het ware een breed opgespannen doek, is een uitbreiding die past bij de stedelijke schaal. Tegelijkertijd is het transparant en verfijnd in zijn uitdrukking en gaat het een dialoog aan met de monumentale en institutionele uitstraling van het bestaande stationsgebouw. Het dak overdekt, verbindt en verenigt, in al zijn lichtheid, aldus  het architectenbureau.

Trappen, liften en de voetgangersbrug zijn aan het dak opgehangen. De tussenliggende ingangen zijn licht en luchtig, om aangename lange zichtlijnen te bieden tussen de hal, de perrons en beide zijden van de overkapping.

Ook alle stationsinstallaties – bewegwijzering, reclameborden, elektrische installaties – hangt aan het dak om het vloeroppervlak in de hal en op de perrons vrij te houden. Deze visuele en ruimtelijke helderheid zorgt voor continuïteit in de routes voor de reizigers, legt Dietmar Feichtinger Architectes uit.

Translucent sheddak
Het dak bestaat uit polycarbonaatpanelen op een stalen constructie, die volgens de architecten een minimale impact op de perrons en de hal heeft. Aan de stationszijde rust het dak op een oude gevelmuur, die bij de sloop van oudbouw bewaard is gebleven vanwege de monumentale status. Grenzend aan de nieuwe hal is deze ruimte op de begane grond ingericht met kiosken.

De translucente panelen in verschillende heldere tinten zorgen voor een aangename, heldere sfeer. Het gekleurde polycarbonaat filtert daarbij de zon. De panelen zijn onder een licht hoek geplaatst, wat het dak een dynamischer en luchtiger uitstraling verleent. De ruimten tussen de verticaal geplaatste panelen zorgen voor ventilatie.

Parkeer- en kantoorgebouw
Langs de perrons aan de westelijke zijde strekt zich een parkeergebouw als beëindiging van het station. Een verbindingsbrug vormt een directe verbinding tussen de treinperrons en de parkeergarage. Ter hoogte van de verbindingsbrug is een deel van de verdiepingsvloer ingericht als kantoorruimte voor de NMBS; de kantoren op deze 32 meter diepe vloer zijn georganiseerd rond binnenplaatsen.

Het zuidelijke deel van het parkeergebouw heeft vier parkeerniveaus. In totaal biedt het gebouw 670 parkeerplaatsen. Aan de centrumzijde heeft het pand een gevel uit metalen roosters, bij wijze van filter. Het kantoorgedeelte heeft een vliesgevel. De metalen roosters zijn hier voorlangs doorgezet om te fungeren als zonwering.

Voltooiing
In 2016 zijn, vijf jaar na de bouwstart, de eerste onderdelen van het plan opgeleverd: de parkeergarage, de nieuwe stationshal, het busstation en de fietsenkelder. Een jaar later werd het nieuwe tramstation voltooid en in 2018 werden de nieuwe treinperrons en het omvangrijke dak opgeleverd.

Dit jaar is met de sloop van de oude tramremise en de herinrichting van het plein de uitvoering van het ontwerp van Dietmar Feichtinger Architectes afgerond.

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
Robert MuisRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan