Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Giovanni Battista Piranesi, 'De ophaalbrug' (1761)
Giovanni Battista Piranesi, Gezicht op de Eerste Tempel van Hera te Paestum (1778)
Copyright: Collectie Museum Boijmans van Beuningen
Giovanni Battista Piranesi, De Basilica van Maxentius (1774)
Copyright: Collectie Museum Boijmans van Beuningen
Giovanni Battista Piranesi, Gevangenen op een vooruitstekend plateau (1761)
Copyright: Collectie Museum Boijmans van Beuningen
Giovanni Battista Piranesi, Gezicht op het Sint-Pietersplein te Rome (1772)
Copyright: Collectie Museum Boijmans van Beuningen
Giovanni Battista Piranesi, 'De ophaalbrug' (1761)
Giovanni Battista Piranesi, Gezicht op de Eerste Tempel van Hera te Paestum (1778)
Copyright: Collectie Museum Boijmans van Beuningen
Giovanni Battista Piranesi, De Basilica van Maxentius (1774)
Copyright: Collectie Museum Boijmans van Beuningen
Giovanni Battista Piranesi, Gevangenen op een vooruitstekend plateau (1761)
Copyright: Collectie Museum Boijmans van Beuningen
Giovanni Battista Piranesi, Gezicht op het Sint-Pietersplein te Rome (1772)
Copyright: Collectie Museum Boijmans van Beuningen

Kunsthal presenteert tentoonstelling over Piranesi

7 mei 2019, 9:05
Op zaterdag 25 mei gaat in de Rotterdamse Kunsthal een tentoonstelling over de invloedrijke Italiaanse prentkunstenaar Giovanni Battista Piranesi (1720-1778) van start. Uit de omvangrijke grafiekcollectie van Museum Boijmans van Beuningen zijn ruim zeventig grootformaatprenten van Piranesi te zien. Dat heeft de Kunsthal dinsdag bekendgemaakt.

Piranesi wordt als de grootste prentkunstenaar van zijn tijd beschouwd en heeft ook veel invloed in de architectuur. Hij werd bekend met met zijn ‘Vedute di Roma’, een omvangrijke reeks etsen met indrukwekkende gezichten op de ruïnes en monumenten van Rome. In zijn befaamde serie prenten over kerkers, de ‘Carceri d’Invenzione’, gaf Piranesi, die van origine architect was, vorm aan zijn ruimtelijke fantasieën.

Uit beide series zijn prenten van volgens de Kunsthal zeldzame kwaliteit te zien, evenals acht kolossale boeken waarin de verbeelding van Piranesi – als kunstenaar, onderzoeker en architect – naar voren komt.

De tentoonstelling ‘De duizelingwekkende verbeelding van Piranesi’ maakt deel uit van het project Boijmans Bij De Buren, waarbij de collectie van Museum Boijmans van Beuningen gedurende de zeven jaar durende renovatie van het museum te zien is bij andere instellingen in Rotterdam.

De tentoonstelling over Piranesi is tot en met 1 september te bezoeken. De laatste expositie in Nederland over de prentkunstenaar vond in 2008 plaats in het Teylers Museum in Haarlem.

Toelichting Kunsthal op Piranesi:
Geboren in de regio rondom Venetië wordt bij Giovanni Battista Piranesi al vroeg de kiem gelegd voor zijn creativiteit en veelzijdigheid. Zijn vader was een steenhouwer, zijn oom bracht hem architectuur bij en van zijn broer leerde hij meer over de klassieke geschiedenis. De bakermat van de Romeinse cultuur trekt hem aan vanwege de tot de verbeelding sprekende restanten van die cultuur, en daarom vertrekt hij naar Rome.

Het theatrale van Venetië blijft echter van grote invloed op zijn werk. Opgeleid als architect en met slechts één gerealiseerd bouwwerk is Piranesi een ‘papieren’ architect die daardoor zijn verbeelding, zijn vrije expressie en zijn persoonlijke mening kon laten spreken.

Vanaf het begin van zijn verblijf in Rome, in 1740, concentreert Piranesi zich op fantasievolle weergaves van de werkelijkheid. Hij wordt bekend door zijn tekeningen van monumenten in Rome en verbluffende ruïnes. Zijn ‘vrije’ opvatting zorgt voor een vruchtbare verbeelding die leidt tot bijzondere pre-Romantische ruïnefantasieën. Zo heeft hij lak aan regels en experimenteert hij met verschillende stijlen uit het verleden om tot nieuwe ontwerpen te komen.

Het liefst verandert hij radicaal de bouw- en ontwerpstijl van zijn tijd. Venetiaanse rococozwierigheid, Egyptische beelden, Etruskische symbolen en Romeinse grandeur komen samen in zijn architectonische tekeningen en ontwerpen voor meubels en vazen. Piranesi houdt zich ook bezig met archeologie en zijn tekeningen van oudheden vinden net als zijn stadsgezichten gretig aftrek bij toeristen, die een culturele ‘Grand Tour’ maken door Europa ter afsluiting van hun opleiding. Zijn werk spreekt een groot publiek aan, en bepaalt in grote mate het beeld dat buitenlanders hebben van de stad Rome.

Imaginaire kerkers
Piranesi’s wereldberoemde serie Carceri d’ Invenzione (Imaginaire kerkers, 1749-1750) laat schaduwwerelden zien die eindeloos buiten het papier door lijken te gaan, en waar het oog blijft dwalen over trappen, bruggen, galerijen en loopplanken. Hij schept hier een onderwereld van onheilspellende spelonken, en de kleine figuren die hij aan deze ruimten toevoegt - soms rustig wandelend dan weer heftig gebarend - verraden hoe nietig de mens is.

De prenten zijn voor een deel realistisch, maar worden door overdrijving van perspectief, een dramatische belichting en trappen die tot ongelofelijke hoogten oprijzen, groots en imposant. Zijn etstechniek is meesterlijk, en hij verbetert voortdurend zijn werk door steeds nieuwe lijnen in etsplaten te krassen. In de tentoonstelling zijn circa twintig prenten uit zowel de eerste als de tweede ‘Carceri’ reeks te zien. Piranesi werkt tijdens zijn leven door aan deze platen, en de prenten uit de tweede editie (1761) zijn opnieuw bewerkt met meer zwart, meer detail, en daardoor nog bedreigender.

Zijn werk vormt een onuitputtelijke bron van inspiratie voor schilders, schrijvers en architecten. Zo is zijn invloed terug te vinden in het werk van architecten als Constant, Aldo Rossi en Daniel Libeskind, bij schrijvers als Aldous Huxley en meer recent in boekverfilmingen van Harry Potter en De ontdekking van de hemel.

Andere nieuwsberichten

NEPROM-prijs naar ontwikkeling van Cruquius in Amsterdam

17 mei, 4:00

Neutelings Riedijk wint prijsvraag Cité des Imaginaires en Grand Musée Jules Verne in Nantes

17 mei, 2:14

Maaskant Park in Groot Handelsgebouw geopend voor publiek

17 mei, 10:00

Villa op Terschelling die zich opricht uit de duinen

17 mei, 9:00

Bouwend Nederland: mooie ambities, komt aan op goede uitvoering

17 mei, 1:17

WRK Architecten deelt kennis rond duurzaam ontwerpen op eigen website

16 mei, 12:18

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

15 mei, 2:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

15 mei, 2:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

15 mei, 2:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

15 mei, 10:00
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan