Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: cepezed
Copyright: cepezed
Copyright: cepezed
Copyright: cepezed
Copyright: cepezed
Copyright: cepezed
Copyright: cepezed
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: Lucas van der Wee
Copyright: cepezed
Copyright: cepezed
Copyright: cepezed
Copyright: cepezed
Copyright: cepezed
Copyright: cepezed
Copyright: cepezed

Nieuw busstation Tilburg in gebruik genomen

29 april 2019, 14:21
Onlangs is het nieuwe busstation van Tilburg in gebruik genomen. Het bouwwerk, dat is ontworpen door cepezed, wekt zijn eigen energie op en beschikt over geïntegreerde voorzieningen als waterafvoer en verwarming. Ook is het busstation goed toegankelijk voor gehandicapte mensen.

Het busstation is ontworpen als een 160 meter lang driehoekig circuit met een luifelstructuur die wordt gedragen door ranke kolommenparen. De luifel is bespannen met een doorschijnende ETFE-folie, het middengebied tussen de luifels is open gelaten. De luifelomloop kent twee verspringingen en verloopt in de breedte van veertien naar dertig meter.

De verspringingen zijn vooral functioneel en sluiten aan op de stedenbouwkundige situatie, meldt cepezed. Tegelijk resoneren ze met de kap van het treinstation. Die  heeft eveneens een gelede opbouw en lijkt net als de luifel van het busstation te zweven, aldus cepezed.

De verspringen verdelen het busstation in drie segmenten; ieder segment is voorzien van groen met daaromheen een zitrand voor de reizigers. Aan de brede kop van het station staat een paviljoen met een personeelsruimte, een OV-servicepunt en een nog in te vullen commerciële ruimte. Naast deze ruimte bevindt zich een verhoogd terras.

Verlichting
De luifelconstructie bestaat uit een stalen framewerk, waarin de ETFE-folie is bespannen. Achter de folie is verlichting in de staalconstructie opgenomen. Overdag filtert de folie het zonlicht, terwijl hij tijdens de donkere uren transformeert tot een ruimtelijk verlichtingselement.

Bovenop de luifel ligt voor 250 vierkante meter aan zonnepanelen. Bij sterk daglicht werpen deze een schaduwpatroon op het ETFE, waardoor de reizigers zich bewust zijn van hun aanwezigheid. De panelen leveren voldoende energie voor alle functionaliteiten van het busstation, zoals de luifelverlichting, de digitale informatieborden, de personeelsruimte en het OV-servicepunt. De commerciële ruimte heeft zijn eigen energiecircuit en -meter, laat cepezed weten.

Omwille van onder meer de esthetiek en functionaliteit is gekozen voor een zo elementair mogelijke opzet, materialisatie en detaillering. Zo bevatten de kolommen ook hemelwaterafvoer en elektrische bekabeling en fungeert de centrale dragende ligger van de luifelconstructies tevens als watergoot. De drainagegoten in de dragende goot zijn ook benut voor de bespanning van het ETFE-folie.

Om de veertien meter zijn bewegingsmelders opgenomen in de stalen luifelrand, die reageren op de aanwezigheid van bussen en reizigers. Zo kan er in iedere situatie in voldoende verlichting worden voorzien, tegen een zo minimaal mogelijk energieverbruik.

Zelfreinigend
Het ETFE-folie van de luifel is zelfreinigend en behoeft nauwelijks onderhoud. Voor service aan de zonnepanelen en de elektrische voorzieningen is de luifelomloop eenvoudig begaanbaar via het paviljoen en een beloopbare kabelgoot.

Verder is het station zo toegankelijk mogelijk gemaakt voor gehandicapte en blinde mensen. Het verhoogde paviljoenterras is bijvoorbeeld via een hellingbaan toegankelijk voor rolstoelen en in de handrailingen tussen terras en perrons zijn braillevoorzieningen opgenomen.

Het busstation is ook al voorbereid op het plaatsen van installatietechnische infrastructuur voor het snel opladen van elektrische bussen in de toekomst, besluit cepezed.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan