Conceptvisie vernieuwing gebied Pompenburg gepresenteerd
3 december 2018, 12:20
Het gebied rond het voormalig station Hofplein in Rotterdam moet aantrekkelijker worden en een schakel tussen de omringende buurten. Er komen nieuwe gebouwen, waaronder twee torens, met daarin woningen en commerciële functies als winkels en horeca. Het dak van het oude station zelf wordt doorgetrokken over het spoor en in plaats van de Luchtsingel komt een permanente nieuwe verbinding.
Dat blijkt uit de conceptvisie voor de vernieuwing van het gebied Pompenburg, die afgelopen week is gepresenteerd. Eerder deze maand maakte de gemeente Rotterdam bekend het plangebied tussen de Schiekade, Heer Bokelweg, Katshoek en Stroveer te willen transformeren naar een ‘essentiële schakel in het verbeteren van de verbinding tussen het centrum en Rotterdam Noord’.
Ook moet het gebied ‘met vele achterkanten’ een ‘interessante verblijfsplek met een goede mix aan functies’. Behalve zevenhonderd woningen wordt daarom voorzien in onder meer een hotel, horeca, winkels en dienstverlenende functies. Van de woningen valt de helft onder het middeldure segment, dertig procent wordt duur en twintig procent is sociale huur.
Twee torens
Uit de nu gepresenteerde conceptvisie blijkt dat er niet een, maar twee torens gerealiseerd worden, evenals twee lagere hoogbouwvolumes. Deze qua architectuur familiaire gebouwen omringen een gebied rond station Hofplein, dat is verdeeld in drie openbare ruimten, met elk een eigen identiteit; ‘hoogstedelijk, stads en buurt’. Zij vormen samen een nieuw ‘plein’ rond station Hofplein.
De drie pleindelen worden groen en ‘activerend’ ingericht, wat samen met het opgetilde maaiveld en de eveneens groene en waterbufferende daken van de bebouwing een impuls moet geven aan de biodiversiteit in het gebied. Het dak van het stationsgebouw blijft publiek gebied en onderdeel van het Luchtspoorpark, de stedelijke, groene verblijfsplek op hoogte tot aan Binnenrotte en Maas.
Station Hofplein krijgt aan de centrumzijde een verlenging tot aan het spoor, een brug daaroverheen en een extra accent op de pleinruimte aan de andere zijde van het spoor. Deze ingreep refereert aan het oorspronkelijke station naar ontwerp van Sybold van Ravesteyn, het vergroot de zichtbaarheid en het versterkt de verbinding met de Delftsestraat en het Haagseveer, aldus de partijen achter de conceptvisie.
Scharnierfunctie
Om de scharnierfunctie van Pompenburg te versterken, zullen de fiets- en wandelpaden aantakken op bestaande netwerken. De auto ‘is slechts te gast’ in het gebied. Wel is ruimte gecreëerd voor parkeren. Verder krijgt Pompenburg een eigen mobiliteitsconcept, gebaseerd op het gebruik van deelauto’s, deelfietsen en openbaar vervoer.
De oude passage door Station Hofplein wordt weer tot leven gewekt. Ook wordt onderzoek gedaan naar het verbreden van de tunnel onder het spoor bij de Raampoortstraat en naar het overkluizen van de tunnelmond om het dak in te richten voor sport- en spel en om er met minder geluidsoverlast en een hogere luchtkwaliteit het klimaat voor omwonenden te verbeteren.
De nieuwe gebouwen hebben dankzij de coherentie in opbouw en de hoge mate van transparantie een duidelijke verwantschap. De torens zijn slank, met opzet bovenop een massieve onderbouw. Dit biedt binnenin het volume ruimte voor ‘dode’ programmaonderdelen en aan de buitenzijde ruimte voor een levendige invulling van de plint, aldus de ontwerpers.
De volumes verspringen naar boven toe een of meerdere keren. Zo wordt een beheersbaar zon- en windklimaat gecreëerd en krijgen de hogere gebouwen ieder hun eigen karakter. De volumes met een oriëntatie op Station Hofplein zijn getrapt naar boven toe. De set-backs die zo ontstaan, bieden plaats aan collectieve daktuinen.
Ontwikkelcombinatie
De conceptvisie is opgesteld door een ontwikkelcombinatie van Dura Vermeer, J .P. van Eesteren, Synchroon, gemeente Rotterdam, Havensteder en Vestia. Het ontwerp komt van Delva Landscape Architects | Urbanism en Studioninedots. Verder maken Skonk, Nelissen Ingenieursbureau en De Wijde Blik deel uit van het consortium.
Het Rotterdamse heeft groen licht gegeven om de conceptvisie, in samenwerking met de gemeente, verder uit te werken en daarbij de omgeving te betrekken. Met een aantal organisaties is al eerder afstemming geweest. Op 28 november kregen omwonenden en ondernemers uit de omgeving de conceptvisie gepresenteerd. In januari en februari kunnen zij in enkele werkgroepen meedenken en op onderdelen hun wensen en suggesties meegeven voor de planuitwerking.