Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

Akkoord schetsontwerp nieuw Rotterdam Centraal

31 januari 2005, 15:58
In grote lijnen staat vast hoe de nieuwe openbaar vervoer terminal op Rotterdam Centraal eruit gaat zien. De vijf opdrachtgevende partijen voor het nieuwe Rotterdam Centraal (de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM, de stadsregio Rotterdam, de gemeente Rotterdam en de NS) hebben gezamenlijk een keuze gemaakt voor het referentieontwerp van Team CS, de architectencombinatie die de nieuwe openbaar vervoer terminal ontwerpt. Het gekozen schetsontwerp levert volgens alle partijen de kwaliteit die het HSL-station Rotterdam Centraal verdient. Dit is het tussentijdse resultaat in het maken van een voorlopig ontwerp (VO) voor de openbaar vervoer terminal. Aanpassingen op basis van voortschrijdend inzicht zijn nog mogelijk.

Schetsmodel
Aan het Stationsplein komt een transparante hal, die een heldere ruimtelijke werking heeft omdat er beperkt voorzieningen in worden ondergebracht. De voorgevel van het gebouw komt niet tot exact op het Weena, maar wordt iets meer teruggelegd. Zo wordt een nieuw Stationsplein gecreëerd met een gebouw dat opvalt en allure krijgt. Bovendien worden de Conradstraat en het Delftseplein op deze manier zichtbaar bij het Stationsplein betrokken. Commercie en serviceruimten worden grotendeels naar de reizigerspassage onder de sporen verplaatst en vormen zo één geheel met het gebouw. Dat geeft de treinreiziger het gevoel meteen midden in het gebouw aan te komen.

De belangrijkste kwaliteitsverhogende elementen in het gekozen schetsmodel ten opzichte van het Programma van Eisen zijn: de integrale kap, de verbrede reizigerspassage, de ondergrondse fietsenstalling, de mogelijke extra commerciële ruimten, het opknappen van de fietstunnel, de aanleg van het Proveniersplein, een hoog kwaliteitsniveau van de buitenruimte en het laten vervallen van tramhaltes op het Kruisplein, zodat verblijf daar aangenamer wordt.

Kosten en financiële dekking
De vernieuwing van Rotterdam Centraal bestaat uit een aantal planonderdelen, namelijk: de nieuwe openbaar vervoer terminal, een autotunnel onder het Weena, een tramverbinding naar Noord, de inrichting van de buitenruimte rondom de openbaar vervoer terminal en een aantal tijdelijke maatregelen die moeten worden getroffen. De totale raming van de planonderdelen voor Rotterdam Centraal bedraagt, op basis van het gekozen schetsmodel, € 486 mln. Het Rijk, de stadsregio Rotterdam en de gemeente Rotterdam hebben nu overeenstemming bereikt over het projectbudget. Die overeenstemming is nog eens bekrachtigd in een procesovereenkomst tussen de opdrachtgevende overheden. De onderhandelingen over de bijdrage van NS voor de extra commerciële ruimtes zullen in de volgende fase worden afgerond. Tenslotte wordt er onder het Stationsplein een nieuw metrostation voor RandstadRail aangelegd. Maar de financiering van RandstadRail valt geheel buiten het project Rotterdam Centraal.

Ontwerptraject
Nu de opdrachtgevende partijen een schetsmodel van Teams CS hebben gekozen, kan de architectencombinatie een voorlopig ontwerp afmaken. Naar verwachting is dit in de zomer van 2005 klaar. Wanneer daar overeenstemming over is wordt het definitieve ontwerp gemaakt. Naar verwachting is dit in het voorjaar van 2006 klaar. In de zomer van 2006 start dan daadwerkelijk de bouw van de nieuwe openbaar vervoer terminal.

Trefwoorden

openbaar terminal

Andere nieuwsberichten

NEPROM-prijs naar ontwikkeling van Cruquius in Amsterdam

17 mei, 4:00

Neutelings Riedijk wint prijsvraag Cité des Imaginaires en Grand Musée Jules Verne in Nantes

17 mei, 2:14

Maaskant Park in Groot Handelsgebouw geopend voor publiek

17 mei, 10:00

Villa op Terschelling die zich opricht uit de duinen

17 mei, 9:00

Bouwend Nederland: mooie ambities, komt aan op goede uitvoering

17 mei, 1:17

WRK Architecten deelt kennis rond duurzaam ontwerpen op eigen website

16 mei, 12:18

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

15 mei, 2:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

15 mei, 2:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

15 mei, 2:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

15 mei, 10:00
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan