Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra
Copyright: Stijn Poelstra

Herbestemming van de Polygonale Loods in Tilburg voltooid

12 december 2017, 15:58
In de Tilburgse Spoorzone is onlangs de herbestemming van de monumentale Polygonale Loods afgerond. Zecc Architecten ontwierp de herbestemming in opdracht van BOEi en horecaondernemer EVE en bereidde het gebouw voor op zijn nieuwe horecafunctie. Dimitri Schouten en Hugo Interieurvormgeving verzorgden de inrichting en styling. 
 
De industriële loods van glas en staal is getransformeerd tot een horecagelegenheid met restaurant en een vrij indeelbare evenementenruimte. Het publiek toegankelijke gebouw pal naast het station vormt volgens Zecc de motor van de nieuwe ontwikkelingen aan de noordzijde van het spoor.  

Historie
Op de locatie van de loods bevond zich vroeger een reparatiewerkplaats voor locomotieven die in 1929 werd uitgebreid met een enorme elektrisch aangedreven draaischijf. Door middel hiervan konden de treinen in de beperkte ruimte van spoor wisselen.

In 1937 werd de Polygonale Loods gebouwd die tot 2011 nog diende als onderhoudsplek van treinen. De naam van het gebouw verwijst naar het veelhoekige ontwerp van de ruimte.  

Ontwerp
De gevels van de sikkelvormige hal zijn opgetrokken in een ranke staalconstructie met glazen puien en een gemetselde borstwering. De puien zijn voorzien van dubbel glas (in stopverflook) en vanuit de nieuwe functionaliteit van het gebouw zijn er op diverse plekken gevelopeningen gemaakt.  

De grote gevelopeningen aan de zijde van de draaischijf zijn ingevuld met stalen puien met openslaande deuren naar het terras. Door middel van de originele rolluiken kan de gevel  worden gesloten naar het oorspronkelijke beeld.

De treinsporen met kruipruimten in de hal zijn afwisselend dicht gelegd met houten delen en glas. Ze zijn gedeeltelijk nog steeds als spoor te gebruiken, waardoor treinonderstellen kunnen worden ingezet om de ruimte flexibel in te delen.

Functionaliteit en beleving
In de grote open ruimte is één organiserend object gezet dat de loods functioneel in tweeën deelt. Eén gedeelte biedt ruimte aan een grand-café/restaurant terwijl het andere deel geheel open is gehouden voor multifunctioneel gebruik.  

Het object omvat alle ondersteunende voorzieningen zoals keuken, opslag, sanitair, kleedruimten en installatieruimte. Door dit volume zwart te maken, wordt het ondergeschikt aan de sfeer die past bij de horeca, aldus Zecc. Het laat de rest van de ruimte onaangetast en zo open mogelijk.     

Het volume is los gehouden van de gevels en de doorlopende ruimte blijft ervaarbaar. Het object is relatief groot, maar door verspringingen, grote raampartijen en de afronding van hoeken wordt het verzacht en vormt het een mooi contrast met het harde glas en staal.  
 

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
Naomi Cheung SanRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan