Projecten
Producten
Bedrijven
Vacatures
Agenda
Awards
Podcasts
more_horiz
Videos
Magazine
Thema's
Favorieten
Profiel
Uitloggen
Nieuw
Populair
Toon alles
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #11
Scholen
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #14
Architectenweb magazine #10
Zorg
Architectenweb magazine #12
Kantoren
Architectenweb magazine #13
Publieke gebouwen
Architectenweb magazine #6
Transformatie en Renovatie
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Architectenweb Awards 2024
Architectenweb Awards 2023
Architectenweb Awards 2022
Architectenweb Awards 2021
Architectenweb Awards 2020
Architectenweb Awards 2019
Architectenweb Awards 2018
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Renovatie van sociale woningbouw
Symposium
Jonas
Orange Architects
Uitreiking Architectenweb Awards 2023
Sfeerimpressie van een feestelijke avond
Ontwerpen in analogie met het bestaande
Symposium
Nieuw elan voor sociale woningbouw
Symposium
Marjolein van Eig
Nominatie voor de prijs voor Architect van het Jaar 2023
Renovatie van sociale woningbouw
Symposium
Amare
Een gestapelde wereld vol cultuur
Triodos Bank
RAU
Cedar / Hoofdkantoor ING
Benthem Crouwel Architects met HofmanDujardin
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Furns
Street Furniture
HOH Architecten
STUDIO Draft
concept | ontwerp | advies
EASYfelt
Specialist in PET-vilt
ardor-studio
Interieurarchitectuur
Broekhof Schuit architecten
Amsterdam / Rotterdam
Noordwestzes architecten BV
Furns
Street Furniture
Studio for New Realities
Dijkman Coating
Omdat het altijd beter kan!
HOH Architecten
Artimo textiles
Architecten
Architectuur
Mobiliteit en infrastructuur
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Leveranciers
Gevels
Daken
Ramen en deuren
Trappen, liften en balustrades
Binnenwanden
Vloeren
Plafonds
Verlichting
Sanitair
Projectinrichting
Installaties
Constructies
Buitenruimte
Software
Adviseurs
Bestekschrijvers
Bouwmanagement
Installatie adviseurs E
Bouwfysica
Calculators
Installatie adviseurs G/W
Bouwkundig tekenwerk
Constructeurs
Lichtadviseurs
Adviseur beveiliging
Juristen
Intermediairs, Payrolling
Aannemers
Overig
Presentatie
Instellingen / onderwijs
Overig
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Gesprek met Felix Claus over hoe je je bij ieder project op één ding moet concentreren
Gesprek met Carolien Schippers over hoogbouw in New York
Gesprek met Tobias Verhoeven over duurzame stedelijke verdichting
Gesprek met Cécilia Gross over het nieuwe Olympisch zwembad in Parijs
Gesprek met Oana Bogdan en Jan Peter Wingender over de lage honoraria in België en de wankele cao in Nederland
Gesprek met Felix Claus over hoe je je bij ieder project op één ding moet concentreren
Gesprek met Cécilia Gross over het nieuwe Olympisch zwembad in Parijs
Gesprek met Carolien Schippers over hoogbouw in New York
Gesprek met Jeroen Zuidgeest over de Oostflank van Rotterdam
Gesprek met Nathalie de Vries over multipliciteit in hoogbouw
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Levensloopbestendige schuurwoning
Van oude bakstenen tot Luxe Gevelbekleding
Villa met Vuré Noir gevelbekleding
Bewegingscentrum voor Ipse de Bruggen
Villa aan het water
Dakluik op oude V&D gebouw In het centrum van Oss
Verbouwing boerderij
Wonen in Wiele
Startblock: betaalbare en duurzame prefab-woningen
Vertical Farm Beijing
Architectuur
Woningbouw
Zorg
Hotels
Restaurants en café’s
Winkels
Sportgebouwen
Culturele gebouwen
Overheidsgebouwen
Scholen
Kantoren
Bedrijfsgebouwen
Paviljoens en kunst
Overig
Mobiliteit en infrastructuur
Trein- en metrostations
Luchthavens
Busstations
Parkeergarages
Fietsparkeren
Wegen
Bruggen
Water
Energie
Tankstations en laadstations
Waterzuivering en afvalverwerking
Overig
Stedenbouw en landschapsarchitectuur
Regionale visies
Gebiedsvisies
Plannen stedelijk weefsel
Amusementsparken en dierentuinen
Lichtontwerpen
Openbare ruimte
Pleinen
Parken
Tuinen
Speelplaatsen
Uitkijktorens
Overige (bijv. begraafplaatsen)
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Categorieën
Favorieten
Toon alles
Padoek
Één van de duurzaamste houtsoorten ter wereld
Afrormosia
De gewilde vervanger van Teakhout
Nulvoeg Systeemwand Intermontage
Nulvoeg systeemwand geschikt voor Re-use
ClassicFrame
De retro look van stoeltjesprofiel met de hedendaagse duurzame kwaliteit.
FALK BLOCK - Designprofiel
Blockprofiel als versiering van de (sandwich) gevel
Raficlad – composiet gevelpanelen
Raficlad is een bijzondere, blijvend fraaie gevelbekleding met unieke esthetische eigenschappen
Modern aluminium allround LED vluchtrouteaanduiding armatuur
Plat ontwerp, efficiënt en homogeen uitgelicht pictogram met veelzijdige toepassingsmogelijkheden
Elegant decentraal compact design buiten noodverlichting
Sterk vernieuwde armatuur t.b.v. vluchtwegverlichting aan de buitenzijde van elke finale nooduitgang
Vergelijking Houten vloer en PVC vloer
Eerlijke vergelijking tussen Houten vloeren en PVC vloeren
LS 1912 met cilinder in Les Couleurs® Le Corbusier
Puur design in alle kleuren
Gevels
Gevelbekleding
Vliesgevels
Zonwering buiten
Isolatie
Gevelconstructies
Signing
Overig
Daken
Dakafwerkingen
Dakisolatie
Dakconstructies
Dakranden, dakgoten en HWA's
Dakramen
Lichtkoepels
Lichtstraten
Schoorstenen
Overig
Dakluiken
Ramen en deuren
Raam- en deursystemen / kozijnen
Vliesgevels
Hang- en sluitwerk
Beveiliging en luiken
Dorpels en vensterbanken
Lateien
Roosters
Glas
Dakramen
Dakkoepels
Lichtstraten
Zonwering buiten
Zonwering binnen
Buitendeuren
Binnendeuren
Postvakken en brievenbussen
Overig
Dakluiken
Trappen, liften en balustrades
Trappen
Roltrappen
Liften
Balustrades en hekwerken
Galerijen
Binnenwanden
Binnenwanden
Wandafwerking
Vloeren
Constructieve vloeren
Verhoogde vloeren
Vloerafwerkingen
Overig
Plafonds
Tegels
Lineair
Grill
Open en roosters
Naadloos
Eilanden en baffles
Plafondafwerkingen
Ophangsystemen
Overig
Klimaatplafonds
Verlichting
Binnenverlichting
Buitenverlichting
Sanitair
Kranen en douchesets
Wastafels
Douchewanden en douchebakken
Baden
Waterclosets
Accessoires
Overig
Projectinrichting
Stoelen
Banken
Tafels
Kasten
Balies
Vrijstaande wanden
Keukens
Accessoires
Overig
Cabines
Interieurbeplanting
Stoffering
Installaties
Verwarming, koeling en ventilatie
Elektrotechnische installaties
Schakelmateriaal
Domotica
Deurcommunicatie
Beveiliging
Liften
Onderhoudsinstallaties
Overig
Brandbeveiliging
Constructies
Draagconstructies
Funderingen en kelders
Overig
Brandbeveiliging
Buitenruimte
Bestratingen en verhardingen
Afwateringen
Terreinafscheidingen en geluidsschermen
Buitenmeubilair
Fietsparkeren
Terrassen
Terrasoverkappingen
Bruggen
Accessoires
Overig
Beplanting
Speeltoestellen
Software
Tekenen 2D
Modelleren 3D / BIM
Visualisatie / rendering
Parametrisch ontwerpen
Bouwfysica
Draagconstructie
Overig
Virtual Reality
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Favorieten
Toon alles
Basiscursus IFC - exclusief voor Archicad gebruikers
Paris Proof: ‘Ontwerpen met milieu-impact en restwaarde’
Stadsschouwburg Utrecht, Lucasbolwerk 24, 3512 EJ Utrecht
Kenniscongres: spreek jij de taal van de Omgevingswet al?
Bouw- & Infrapark Harderwijk – Ceintuurbaan 2, 3847 LG Harderwijk
BNO Interieurzaken: Slimme ruimtes, slimmer leren
Mosa Design Studio, Pedro de Medinalaan 1a, Amsterdam
Lezingen en expo: ‘Vrouwen van het AUP’
Noordzijde 31, 1064 GV Amsterdam
Cradle to Cradle Café - AI en Architectuur: duurzame(re) gebouwen ontwerpen met AI, hoe dan?
Mindlabs, Locomotiefboulevard 101, Tilburg
Ventilatieve koeling en zonwering
Safari Meeting Centre in Burgers’ Zoo, Antoon van Hooffplein 1, Arnhem
BNO Interieurzaken: Slimme ruimtes, slimmer leren
Mosa Design Studio, Pedro de Medinalaan 1a, Amsterdam
Paris Proof: ‘Ontwerpen met milieu-impact en restwaarde’
Stadsschouwburg Utrecht, Lucasbolwerk 24, 3512 EJ Utrecht
A-Imagination in Architectuur
Groot Heiligland 47, 2011 EP Haarlem
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Toon alles
Design
Duurzaamheid
Gevel
Infrastructuur
Interieur
Kantoren
Leisure
Openbare ruimte
Publieke gebouwen
Scholen
Transformatie en Renovatie
Woningbouw
Zorg
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Nieuw
Populair
Toon alles
Projectmanager houtbouw projecten (uitbreiding team)
Architect (met affiniteit met stedenbouw)
Architect
BiermanHenket zoekt een: technisch ontwerper/ BIM modelleur
Senior architect / stedenbouwkundige
Technisch Ontwerper
Architect – Compagnon
junior architect
Allround architect (medior)
Junior Architect
Projectarchitect Renovatieprojecten (32 - 40 uur per week)
Architect
Om direct naar je favorieten te kunnen gaan is het nodig om eerst in te loggen.
Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Rick ten Doeschate met zijn fiets in het kantoor van CIVIC
Copyright: CIVIC
Willem II-passage, Tilburg
Copyright: Stijn Bollaert
Rick ten Doeschate met zijn fiets in het kantoor van CIVIC
Copyright: CIVIC
Willem II-passage, Tilburg
Copyright: Stijn Bollaert
En Route (5): het multifunctionele fietsen van Rick ten Doeschate
23 augustus 2017, 11:59
De manier waarop we ons door het (stedelijk) landschap bewegen is snel aan het veranderen. Deze zomer interviewt de redactie van Architectenweb daarom een aantal ontwerpers die hier hun eigen visie op of beleving bij hebben. In de vijfde aflevering legt Rick ten Doeschate (
CIVIC
) uit hoe fietsen voor hem een aantrekkelijke combinatie van activiteiten is, en een architectonisch interessant thema.
We hebben ‘s ochtends in het kantoor van Architectenweb in Amsterdam-Noord afgesproken. Daar arriveert Rick ten Doeschate, architect en partner bij CIVIC, op zijn wielrenfiets. Na ons gesprek fietst hij naar zijn kantoor in Overamstel en ’s avonds – zoals nagenoeg elke werkdag – naar huis in Utrecht.
“Ik ga ’s ochtends met de wielrenfiets in de trein vanuit Utrecht CS naar Amsterdam Amstel of Bijlmer en fiets dan naar ons bureau in de Kauwgomballenfabriek. Daarmee ben ik net zo snel op kantoor als collega’s die in Amsterdam wonen”, vertelt Ten Doeschate. “’s Avonds fiets ik terug, langs het Amsterdam Rijnkanaal of juist door het Groene Hart. Meestal zo snel mogelijk. Strava, een app waarmee je je tijd op de route die je rijdt kunt vergelijken met eerdere van jezelf of van anderen, werkt daarin extreem stimulerend.”
Twee partners die in Amsterdam wonen, Jan Lebbink en Gert Kwekkeboom, gebruiken eveneens vooral de fiets voor het woon-werkverkeer, of ze lopen; alleen Ingrid van der Heijden gebruikt de auto omdat rond haar woonplaats in Noord-Brabant “het OV totaal niet op orde is”. Ook bij afspraken in den lande pakt Ten Doeschate vaak de (OV-)fiets. “Met CIVIC doen we veel publieke architectuurprojecten in grote steden, meestal rondom stations, zoals de Lochal en de Willem II-passage in Tilburg, het gebied rond Laan van NOI in Den Haag en een aantal stationsprojecten. Ik kan dus de meeste van mijn afspraken bereizen met de combinatie van trein en fiets.”
Combineren van activiteiten
Fietsen is echter geen verplichting die Ten Doeschate zichzelf heeft opgelegd. Toen hij in Utrecht ging wonen, woog hij de verschillende mogelijkheden tegen elkaar af. Daarbij speelt tijd een belangrijke rol, maar ze vormt niet de enige factor. Comfort, betrouwbaarheid van de reistijd en mogelijkheden om te werken in de trein spelen bijvoorbeeld ook mee. “Het moet wel heel gek zijn eer ik de auto pak. Niet omdat ik de auto haat, maar ik vind het gewoon minder praktisch. Als ik autorijd, kan ik niets anders doen.”
De keuze voor reizen per trein en fiets betekent niet alleen het combineren van reistijd en werk, maar ook reistijd, sport en landschapsbeleving, legt Ten Doeschate uit. “We hebben het met ons bureau steeds drukker en ik merk dat ik minder aan sporten toekom. Als ik nu naar huis fiets kost me dat een kwartiertje meer reistijd, maar ik heb wel een uur gesport. Dan combineer ik op ideale wijze activiteiten, zoals dat ook bij werken in de trein zo is.”
Stad verkennen
Toch heeft de liefde voor (hard) fietsen een geschiedenis. Toen hij 17 was heeft Ten Doeschate een jaartje koersen gereden en zodra hij in Eindhoven ging studeren vond hij een bijbaantje als fietskoerier. “Ik heb zo’n zes jaar als koerier gewerkt; een keer in de week een hele dag pakketjes rondbrengen. Een heel slecht betaald bijbaantje”, zegt hij lachend. “Het kostte me meer aan fietsreparaties dan ik betaald kreeg, maar ik vond het niet erg want het was weer die combinatie van werken en sporten. En natuurlijk de kick van het snel door de stad fietsen.”
Tijdens een verblijf in New York met collega-fietskoeriers in New York – voor het ‘WK-fietskoerieren’ – ervoer Ten Doeschate bovendien een interessant aspect aan het fietsen door de stad. Hetzelfde ontdekte hij toen hij een half jaar dat hij in Valencia woonde en studeerde. “Je leert een stad pas echt kennen als je een groter bereik hebt”, zegt hij. “Als je als toerist naar een stad gaat, ga je van hoogtepunt naar hoogtepunt. Je laat je bijvoorbeeld per metro van de ene naar de andere geïsoleerde plek transporteren. Op die manier is het heel lastig om de samenhang tussen de plekken in de stad te ervaren. Soms loop je rond in een wijk en dan ga je in een straal van een kleine kilometer plots dingen aan elkaar knopen. Met de fiets kun je je de stad in grotere stukken eigen maken en dan verbind je plekken mentaal makkelijker aan elkaar. Dat geeft mij sneller een thuisgevoel in een stad.”
NL Fietsland
Tevens ziet hij hierin oplossingen voor de verkeersproblematiek in de steden. Een trein is een puntontsluitingsmechanisme; hij brengt je over grote afstanden snel van een vast punt naar een vast punt, legt Ten Doeschate uit. De voetganger doet het tegenovergestelde: hij bestrijkt een vlak, maar dat is beperkt van omvang. Met de fiets kun je een veel groter vlak bestrijken. De auto heeft een nog groter bereik, “maar als iedereen de auto pakt, krijg je opstoppingen. Met de fiets is dat veel minder het geval; fietsers kunnen zich als een zwerm spreeuwen verdikken en verdunnen, ze staan bijna nooit stil. Dat vind ik een interessant mechanisme.”
Juist door de combinatie van trein en fiets wordt alles goed bereikbaar, meent Ten Doeschate. “Je reist met de trein naar een station en vanaf daar bestrijk je per fiets een straal van zo’n vijf kilometer. Als je dan kringen gaat trekken rond stations, zie je dat bijna de hele randstad en Brabantstad binnen je bereik komt. Samen met Rients Dijkstra, destijds Rijksadviseur Infrastructuur en Stad, en
Artgineering
heb ik in 2014 aan ‘
NL Fietsland
’ gewerkt. We maakten een soort maatschappelijke kosten-batenanalyse die de talloze voordelen van de fiets liet zien."
"We vonden het opvallend dat de landelijke overheid de investeringen in de fiets volledig aan regionale overheden overliet, terwijl een euro in de fiets meer oplevert dan een investering in de auto. We hebben toen een zorgvuldig pleidooi geschreven voor meer Rijksbetrokkenheid bij de fiets. En met succes, want het Rijk is samen met de regionale partners het fietsbeleid langzaam weer aan het opbouwen.”
De plek van de fiets
Terwijl Nederland een ‘echt fietsland’ is en de tweewieler naar mening van Ten Doeschate “het stedelijk verplaatsingsmiddel bij uitstek” is, is er ook vanuit de architectuur maar beperkt aandacht voor de fiets. “Misschien is het de wet van de remmende voorsprong”, zegt hij. “We vinden de fiets zo gewoon dat we denken dat die wel z’n plekje vindt. Het is tekenend dat er bij woningbouw een x-aantal parkeerplaatsen voor auto’s moet worden gerealiseerd, maar er geen eisen aan fietsruimte worden gesteld. Dat dwingt de gemiddelde architect niet tot nadenken over de plek van de fiets in het ontwerp van een gebouw of een wijk.”
De fiets vindt Ten Doeschate een “architectonisch interessant thema”. CIVIC – dat samen met de bureaus Matters en Bright overigens The Cloud Collective vormt – probeert in (het denken over) een project de fiets een plek te geven. “De Willem II-passage in Tilburg is een voorbeeld waar we een tunnel niet alleen als utilitaire fietsverbinding hebben benaderd, maar het project hebben opgeblazen tot een belangrijke openbare ruimte. Door de locatie, de verbinding van twee wijken en de kwaliteit van de ruimte is het een intensief gebruikte plek geworden. Het gaat ons niet om de fiets op zich, maar hij maakt deel uit van een integrale benadering.”
“In Amsterdam werken we aan een woontoren waar we, samen met de ontwikkelaar, nadenken over de relatie tussen woningtypes en mobiliteit. We richten ons op (middensegment) doelgroepen die minder gehecht zijn aan de auto zodat we – in combinatie met een autodeelsysteem – minder parkeerplaatsen hoeven te maken en meer ruimte voor collectieve functies in het gebouw overhouden. Het gaat om ontlasten van de stad, maar ook om goed ruimtegebruik”, legt Ten Doeschate uit. “Zeker als het stedelijk weefsel dichter wordt, moeten we nadenken over de plek die we voor de fietser inruimen en hoe we de openbare ruimte mede voor de fietser inrichten.”
Trefwoorden
verkeersproblematiek
fiets
rick ten doeschate
nl fietsland
civic
Best gelezen
1
Mecanoo en De Urbanisten presenteren masterplan voor De Kaai in Rotterdam
woensdag, 1 mei
2
Wageningen Campus krijgt verzamelgebouw met houten constructie
dinsdag, 30 april
3
Nieuw Museumpark Vonk in Eindhoven krijgt biobased museumgebouw
dinsdag, 30 april
4
Herindeling van een vooroorlogse woning creëert een eigentijdse loft
dinsdag, 30 april
5
Blijft er ruimte voor stenige gebouwen?
dinsdag, 30 april
Gerelateerde nieuwsberichten
Awards
Civic Architects
2 september 2019
Civic Architects – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2019
16 september 2019
Civic behoort tot Design Vanguard 2018
18 juni 2018
Willem II-passage is nieuw publiek gebied in centrum Tilburg
24 augustus 2017
Terugblik zomerserie En route
4 september 2017
Civic Architects wint Next Step Award 2018
5 juli 2018
En route: architect Reimar von Meding (KAW) reist zakelijk met de trein
19 juli 2017
En route (4): Armand Paardekooper op werkreis door Sri Lanka
14 augustus 2017
En route (2): Jan Benthem's liefde voor oude auto's, fietsen en vliegen
31 juli 2017
En route (3): Martine de Vaan integreert wandelen in haar werk
7 augustus 2017
The Cloud Collective ontwerpt spoorpassage
15 oktober 2014
Architectenweb netwerkevent: nieuwe inzichten in fietsmobiliteit
5 november 2018
Architectenweb netwerkevent: alles over fietsparkeren
15 november 2018
Verslag netwerkevent: zit er een bovengrens aan de omvang van fietsparkeergarages?
7 december 2018
Civic wint selectie museum Waalwijk
19 februari 2019
Open oproep voor tweede Bicycle Architecture Biennale
7 maart 2019
Awards
Civic Architects
2 september 2019
Civic Architects – genomineerd voor prijs Architect van het Jaar 2019
16 september 2019
Civic behoort tot Design Vanguard 2018
18 juni 2018
Willem II-passage is nieuw publiek gebied in centrum Tilburg
24 augustus 2017
Terugblik zomerserie En route
4 september 2017
Civic Architects wint Next Step Award 2018
5 juli 2018
En route: architect Reimar von Meding (KAW) reist zakelijk met de trein
19 juli 2017
En route (4): Armand Paardekooper op werkreis door Sri Lanka
14 augustus 2017
En route (2): Jan Benthem's liefde voor oude auto's, fietsen en vliegen
31 juli 2017
En route (3): Martine de Vaan integreert wandelen in haar werk
7 augustus 2017
The Cloud Collective ontwerpt spoorpassage
15 oktober 2014
Architectenweb netwerkevent: nieuwe inzichten in fietsmobiliteit
5 november 2018
Architectenweb netwerkevent: alles over fietsparkeren
15 november 2018
Verslag netwerkevent: zit er een bovengrens aan de omvang van fietsparkeergarages?
7 december 2018
Civic wint selectie museum Waalwijk
19 februari 2019
Open oproep voor tweede Bicycle Architecture Biennale
7 maart 2019
Toon alles
Andere nieuwsberichten
Museum Het Schip organiseert conferentie en tentoonstelling over tuinsteden
Gisteren, 15:36
Precies honderd jaar geleden vond in Amsterdam voor het eerst een internationale stedenbouwconferentie plaats met aandacht voor de idealen van de Tuinstadbeweging.
Stedenbouwkundig raamwerk voor De Nieuwe Kern vastgesteld
Gisteren, 13:24
In het gebied tussen station Duivendrecht, de A2 en het gebied met onder meer de Johan Cruijff ArenA komen 6.200 woningen en tal van andere functies. De bebouwing wordt geconcentreerd rond een stadspark ter grootte van het Gijsbrecht van Aemstelpark.
Minitopia ontwikkelt nieuwe locatie in Valkenswaard
Gisteren, 09:50
Het Tiny Wedert-project biedt ruimte voor maximaal vijftien compacte zelfbouwwoningen. De locatie blijft tien jaar beschikbaar.
Casa tamariu ligt als een monoliet in het Spaanse kustlandschap
2 mei, 3:34
In 2021 gaf een aantal particulieren uit Nederland architectenbureau Keizer Koopmans de opdracht voor hen een gezamenlijke vakantiewoning aan de Costa Brava te ontwerpen.
Huizenprijs stijgt snel tot boven record, denkt ING
Gisteren, 14:49
In de provincies Groningen, Limburg, Drenthe, Flevoland, Overijssel, Zeeland en Noord-Brabant is de gemiddelde prijs nu al boven het record gestegen.
CBS: minder natuur en bos in Nederland, meer plekken bebouwd
Gisteren, 10:43
Ook de hoeveelheid agrarisch gebied in Nederland nam af, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.
Derde editie Stadsbouwprijs Amersfoort van start
Gisteren, 09:17
Ontwerpers kunnen tot vrijdag 1 juli projecten op het gebied vlak van stedenbouw, architectuur, landschap en interieur inzenden.
Installateurs zien geen stagnatie in de verkoop van warmtepompen
2 mei, 3:22
Woensdag meldde de Vereniging Warmtepompen dat de verkoop van warmtepompen stagneert door lage gasprijzen, politieke onzekerheid en zorgen over het volle stroomnet.
Bouwbedrijf BAM verkoopt meer woningen dankzij particulieren
2 mei, 12:02
De orderportefeuille van het concern steeg met 10 procent tot 10,7 miljard euro, vooral door nieuwe projecten in het buitenland.
Dura Prijs 2024 in het teken van luwte in de stad
2 mei, 9:30
De inschrijving voor de Dura Prijs 2024 is geopend. Het thema van de Rotterdamse prijs, voorheen bekend als de Job Dura Prijs, is ‘Luwte in de Stad’.
Ga naar het nieuws-archief
Robert Muis
Redacteur
0
0
0
0
Voor een optimale gebruikservaring plaatst Architectenweb functionele cookies. Wat de verschillende cookies precies doen leggen we uit in een
overzicht
. Cookies van social media kun je optioneel
aanzetten
.
Akkoord
Instellingen
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan
Feedback
Feedback
Wij horen graag jouw feedback. Laat je reactie achter en eventueel jouw e-mail adres.
Reactie
Verstuur