Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Siebe Dijkstra
Copyright: Siebe Dijkstra
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Ronald Tilleman
Copyright: Siebe Dijkstra
Copyright: Siebe Dijkstra

Station Arnhem Centraal officieel geopend

19 november 2015, 15:06
Donderdag is station Arnhem Centraal officieel geopend. Negentien jaar na de presentatie van het masterplan beschikt de Gelderse hoofdstad over een geheel vernieuwd stationsgebied, met een nieuwe stationshal (‘OV-terminal’) , busterminal, ondergrondse parkeergarage, twee kantoortorens en openbare ruimte. Het ontwerp is gemaakt door UNStudio, Arup en Bureau B+B.

De twee eerstgenoemde bureaus zijn verantwoordelijk voor het masterplan, terwijl Bureau B+B de openbare ruimte heeft vormgegeven. Feitelijk gaan het om een totaalontwerp van architectuur, constructie en openbare ruimte. Dankzij de glooiende en vloeiende vormgeving van het landschap en de OV-terminal worden bezoekers geleid en functies verbonden.

Het stationsgebied kent een bijzondere topografie, met hoogteverschillen tot wel twintig meter. In het ontwerp is dit vertaald tot een continu, heuvelachtig maaiveld met een natuurstenen bestrating (zowel buiten als binnen) en lijnen die naar de verschillende functies leiden. Bezoekers worden daarbij verder geholpen door het heldere overzicht in de hal en de uitgekiende inzet van daglicht.

De uitvergrote en aangedikte topografie draagt er tevens aan bij dat de overgang van de hoger gelegen noordzijde van het station naar het lager gelegen centrum subtieler verloopt. De verlichting en de deels nog in aanleg zijn de beplanting markeren de landschappelijke overgang, evenals de roestvrijstalen cijfers op het plein die de verschillende hoogtes aangeven.

Het ontwerp voor de OV-terminal is geïnspireerd door de in elkaar overlopende binnen- en buitenkant van een Klein-fles. Dit is vertaald naar een spectaculaire kolomvrije hal, die wordt gedragen door een al even indrukwekkende constructieve ‘twist’, ‘backtwist’ en ‘trompet’. Deze elementen, die zich vlak achter de hoofdentree bevinden, spelen ook een rol in de routing door het gebouw.

Spin in het web
De OV-terminal, waarvan het hoogste punt zestig meter de lucht in reikt, vormt de spin in het web van functies. Van hieruit kunnen bijvoorbeeld de kantoren, het busdek en de ondergrondse parkeergarage worden bereikt en natuurlijk de perrons van het treinstation. De passage onder de sporen is met houten latten relatief donker gemaakt, waardoor invallend licht reizigers naar de perrons leidt.

Het gehele complex wordt gedragen door vijf betonnen V-schachten, waarvan een aantal tevens dient als ontsluiting van de ondergrondse parkeergarage naar de stationshal. Deze constructieve oplossing maakt verder mede de variërende plattegronden van de verschillende functies mogelijk en zorgt ervoor dat daglicht de ruimtes onder het maaiveld binnen kan stromen.

De architecten zijn ook verantwoordelijk voor het ontwerp van de perronoverkappingen, de betonnen wand die het talud aan de noordzijde van het station bedekt en de passerelle die het station ontsluit voor het noorden van de stad. De logistiek voor de expeditie en de afvalverwerking van de winkels is geheel onzichtbaar (en onmerkbaar) voor het publiek weggewerkt.

Meer dan vijftien jaar
Met de opening van Arnhem Centraal, zoals de officiële naam van het station vanaf vandaag luidt, is een einde gekomen aan meer dan vijftien jaar bouwwerkzaamheden. Eigenlijk had het station in 2009 al geopend moeten worden, maar mede door problemen met de financiering en aanbesteding van de OV-terminal liep het project jaren vertraging op.

Ook de kosten zijn door de jaren heen flink opgelopen, van de oorspronkelijk begrote 220 miljoen euro (ongerekend vanuit guldens) tot uiteindelijk 625 miljoen euro. Zowel de bouw als de problemen rond het project heeft bij Arnhemmers tot veel ergernis geleid. Het ontwerp is sinds de presentatie in 1996 evenwel in de basis overeind gebleven.

Het station heeft een capaciteit van 110.000 reizigers per dag.

Andere nieuwsberichten

Het Hogeland College in Uithuizen opent vernieuwd schoolgebouw

Gisteren, 16:47

Maria Vassilakou guest urban critic tijdens Stadmakerscongres 2024

Gisteren, 14:12

MVSA Architects presenteert ontwerp voor vernieuwde Galgenwaard

Gisteren, 13:15

Lijvig boek over Rietveld Schröderhuis biedt nieuwe inzichten in rol Truus Schröder

Gisteren, 11:34

Strategiedirecteur Schiphol vertrekt na ‘verschil van inzicht’

Gisteren, 15:05

Nieuwe woning kan verhuisketen op gang brengen, zegt CBS

Gisteren, 10:32

Metropoolregio wil meevallers rijksbegroting voor infrastructuur

30 oktober, 2:35

EIB: komende jaren 60.000 medewerkers in de bouw nodig

30 oktober, 10:01

Onderzoek: Duitsland heeft 400 miljard voor infrastructuur nodig

29 oktober, 1:15

Meer flexwoningen, maar meeste Nederlanders wonen liever groter

29 oktober, 10:11
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan