Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

New York Times vernietigend over 'badkuip' Stedelijk

2 januari 2013, 15:31
De gerenommeerde kunstcriticus Michael Kimmelman heeft geen goed woord over voor het vernieuwde Stedelijk Museum in Amsterdam. De auteur van New York Times begrijpt niet waarom de uitbreiding eruit ziet als een badkuip. “Benthem Crouwel’s ontwerp lijkt een wanhopige Amsterdamse reactie op Bilbao.”

Het zijn harde woorden, waarmee Kimmelman zijn artikel opent. “Ik kan me zo een-twee-drie geen gebouw voor de geest halen dat er zo belachelijk uitziet als het nieuwe Stedelijk Museum.” De ontsteltenis van de recensent betreft met name de uitbreiding door Mels Crouwel, die in de volksmond De Badkuip wordt genoemd.

“Een bovenmatig stuk sanitair betreden om moderne kunst te bekijken is als zoiets als Bach uitgevoerd te horen worden door een man in clownskostuum”, schrijft Kimmelman. “Waarom een badkuip? Dat is de 170 miljoen dollar-vraag (de bouwkosten omgerekend naar Amerikaanse maatstaven, red.). De ontwerper van het gebouw heeft het niet uitgelegd.”

Nu kan dat komen doordat de uitbreiding niet bewust als badkuip is ontworpen. Architect Mels Crouwel zegt het bouwdeel als een grote symmetrische luifel te hebben voorzien. “Het is een verwelkomend gebaar. Bovendien maakt de schaduw van deze luifel het mogelijk een volledig glazen plint te maken”, aldus Crouwel in AWM 49.

Wel heeft Crouwel de term badkuip inmiddels uit de volksmond overgenomen, anders dan de meeste critici uit een soort van liefkozing.

Spektakelzucht
Kimmelman ziet het vernieuwde Stedelijk dat na jaren vertraging is gearriveerd uit het slotstuk van een tijdperk waarin geld- en spektakelzucht de boventoon voerden bij ontwerpen voor musea. “Vergeleken bij het opsmukloze, kostenefficiënte en bijna berouwvolle Parrish Art Museum van Herzog & De Meuron is het een stap terug in de tijd.”

Ook hekelt Kimmelman de zwarte, semitransparante doos tussen het Stedelijk en de Albert Heijn, waarin de installaties van het museum zijn ondergebracht. “Zelfs als de stad ooit weer bij zinnen komt, de idiote supermarkt verhuist en het ‘ezelsoor’ uit het Museumplein verwijdert, zal de schade moeilijk te repareren zijn.”

Kimmelman waardeerde het oude Stedelijk onder meer vanwege de befaamde monumentale trap (‘deze voelt nu als een doodlopende weg als je er naar beneden loopt’) en de krakende visgraatvloer (‘een schandaal dat deze is vervangen door alledaagse planken’).

Bilbao-effect
De criticus meent dat Amsterdam met de verbouwing en uitbreiding hoopte op een ‘Bilbao-effect’, omdat het Stedelijk werd overschaduwd door recente musea als het Centre Pompidou in Parijs en het Guggenheim Museum in Bilbao zelf. “Dit gonzo-ontwerp suggereert een wanhopige reactie op Bilbao”, schrijft Kimmelman.

Volgens de criticus is de stad er aan voorbijgegaan dat er voor een Bilbao-effect meer nodig is dan alleen een spectaculair en/of bejubeld nieuw gebouw. “Niet alleen het Guggenheim van Gehry heeft voor een ommekeer gezorgd in Bilbao, dat heeft decennia van stedelijke vernieuwing gekost. Het Bilbao-effect is een mythe.”

Klik [hier] voor het artikel van Michael Kimmelman. Eerder was de LA Times ook niet al te lovend over het nieuwe Stedelijk. In de LinkedIn-groep van Architectenweb zijn de meningen verdeeld. Een special over het Stedelijk Museum in het jaaroverzicht van 2012 is [hier] te vinden.
Toon alles

Andere nieuwsberichten

NEPROM-prijs naar ontwikkeling van Cruquius in Amsterdam

17 mei, 4:00

Neutelings Riedijk wint prijsvraag Cité des Imaginaires en Grand Musée Jules Verne in Nantes

17 mei, 2:14

Maaskant Park in Groot Handelsgebouw geopend voor publiek

17 mei, 10:00

Villa op Terschelling die zich opricht uit de duinen

17 mei, 9:00

Bouwend Nederland: mooie ambities, komt aan op goede uitvoering

17 mei, 1:17

WRK Architecten deelt kennis rond duurzaam ontwerpen op eigen website

16 mei, 12:18

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

15 mei, 2:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

15 mei, 2:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

15 mei, 2:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

15 mei, 10:00
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan