Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project
Copyright: Gemeentewerken Rotterdam / Quist Wintermans Architekten
Copyright: Gemeentewerken Rotterdam / Quist Wintermans Architekten
Copyright: Gemeentewerken Rotterdam / Quist Wintermans Architekten
Copyright: Gemeentewerken Rotterdam / Quist Wintermans Architekten
Copyright: Gemeentewerken Rotterdam / Quist Wintermans Architekten
Copyright: Gemeentewerken Rotterdam / Quist Wintermans Architekten

Bouw Rotterdamse Rijnhavenbrug van start

21 november 2011, 10:52
Dinsdag start de bouw van de Rijnhavenbrug in Rotterdam. De 140 meter lange brug verbindt de Wilhelminapier met Katendrecht. De door Quist Wintermans Architekten brug is slechts één meter dik, maar kan volgens de ingenieurs van Gemeentewerken ‘aanzienlijke krachten’ opnemen.

De Rijnhavenbrug bestaat uit vijf delen: een te openen deel om schepen door te laten, en vier vaste delen. Om maximaal zicht op de Rijnhaven te houden, stelde de gemeente Rotterdam transparantie als belangrijke eis. Brugdek en pijlers zijn daarom zo slank mogelijk uitgevoerd, zegt de dienst Gemeentewerken.

Het te openen deel is een zogenoemde staartbrug. “Alle techniek om deze dertig meter overkragende, stalen constructie te bedienen, zit in een kleine betonnen kelder, deels onder water. De vaste brugdelen zijn van staal. Daarvoor is gekozen in verband met de ranke vormgeving en de belasting op de ook al slanke pijlers”, meldt Gemeentewerken.

Om te voorkomen dat de brug ‘in trilling’ wordt gebracht door bijvoorbeeld groepen mensen die in een bepaalde cadans lopen, kunnen dempers worden aangebracht in het inwendige deel. “Of dit inderdaad nodig is, zal onder meer met behulp van groep testwandelaars voorafgaand aan de opening van de brug worden vastgesteld”, aldus Gemeentewerken.

Stalen buis
De zichtbare, zeshoekige pijlers onder de brug zijn van beton. Onder iedere pijler bevindt zich een dertig meter lange stalen buis (diameter 2,4 meter) gevuld met beton. Deze buis fundeert de brug in de draagkrachtige grondlagen op ongeveer 25 meter diepte.

“Ondanks die robuuste constructie zou de horizontale stijfheid van de pijlers nog te gering zijn bij een eventuele aanvaring. Daarom wordt de brug aan de stijve uiteinden – de kades en de betonnen kelder – voorzien van zware afsteunconstructies. Daardoor kan de brug een driemaal hogere aanvaarbelasting opnemen”, stelt Gemeentewerken.

De betonnen massa als geheel moet ook de grote horizontale krachten bij een aanvaring kunnen opnemen. Daarnaast moet ze de krachten van het beweegbare deel, reikend tot 40 meter hoogte, aankunnen, ook bij een eventuele noodstop, zegt Gemeentewerken. “Daarom is onder water de basis van de kelder aan beide zijden verbreed met een zware uitkragende voet waarin de funderingspalen zijn ingeklemd.”

De officiële opening van de Rijnhavenbrug is gepland voor 8 februari volgend jaar.

Andere nieuwsberichten

NEPROM-prijs naar ontwikkeling van Cruquius in Amsterdam

17 mei, 4:00

Neutelings Riedijk wint prijsvraag Cité des Imaginaires en Grand Musée Jules Verne in Nantes

17 mei, 2:14

Maaskant Park in Groot Handelsgebouw geopend voor publiek

17 mei, 10:00

Villa op Terschelling die zich opricht uit de duinen

17 mei, 9:00

Bouwend Nederland: mooie ambities, komt aan op goede uitvoering

17 mei, 1:17

WRK Architecten deelt kennis rond duurzaam ontwerpen op eigen website

16 mei, 12:18

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

15 mei, 2:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

15 mei, 2:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

15 mei, 2:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

15 mei, 10:00
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan