Abonneer je nu op onze nieuwsbrieven!
Abonneren
Nee, bedankt
Ja, denk met me mee rond de
materialisering van mijn project

‘Zweeftrein Randstad hoeft Rijk niets te kosten’

29 november 2007, 12:28
Binnen tien jaar kan de Randstad beschikken over een supersnelle metroverbinding, zonder dat het de overheid geld hoeft te kosten. Dat stelt het Consortium Transrapid Nederland, waarin Siemens Nederland, ABN Amro, de Koninklijke Bam Groep, Ballast Nedam en Fluor samenwerken.

In eerste instantie willen de bedrijven voor 2,2 miljard euro een magneetzweefverbinding aanleggen van Almere via een brug en een tunnel door het IJmeer via Amsterdam naar Schiphol. De lijn kan vervolgens in fases in de hele Randstad worden aangelegd. De kosten bedragen dan circa 5 miljard euro.

Het consortium heeft een jaar lang gewerkt aan een gedetailleerd plan, dat donderdag werd aangeboden op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Volgens Martin van Pernis, voorzitter van het samenwerkingsverband, is ‘absoluut geen sprake’ van luchtfietserij. ,,Het is een reëel voorstel, we hebben in ons plan alle procedures en financiële zaken meegenomen'', aldus Van Pernis.

Het is geen toeval dat de bedrijven juist nu met hun verhaal naar buiten treden. Volgende week bespreekt de Tweede Kamer de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat voor volgend jaar, waarbij ook vooruit wordt gekeken naar de bereikbaarheid van Nederland in de toekomst.

De ondernemingen achter de magneetzweeftrein wijzen op studies van onder meer de OESO waaruit blijkt dat de Randstad de concurrentie met andere grootstedelijke Europese regio's verliest als de bereikbaarheid nog verder verslechtert. De ambities van het kabinet wat betreft filebestrijding en investeringen in openbaar vervoer zijn volgens het consortium goed, maar gaan niet ver genoeg.

,,Ons systeem biedt automobilisten een extra keuze”, stelt Van Pernis. ,,We gaan er vanuit dat reizigers steeds meer zullen kiezen voor een combinatie van auto en snel openbaar vervoer, in plaats van alleen reizen met de auto of met de trein. In het openbaar vervoer zijn we nu te afhankelijk van een spoorsysteem, dat soms kwetsbaar is. Als we ons plan realiseren, is er straks een betrouwbaar alternatief voor de gewone trein.”

De magneetzweeftrein is volgens de initiatiefnemers superieur aan andere spoorsystemen. ,,Hij trekt veel sneller op en remt veel sneller af dan andere treinen en bereikt veel sneller zijn topsnelheid'', somt projectontwikkelaar Erik van der Heijden een aantal voordelen op. ,,Je kunt veel stops maken en toch een stuk sneller blijven ten opzichte van andere vervoersvormen. Daarnaast is de baan gemakkelijker in te passen in het landschap door het lagere gewicht en kunnen veel steilere hellingen en scherpere bochten worden genomen.''

350 kilometer
De zweeftrein haalt in het buitengebied 350 kilometer per uur en in de bebouwde kom 200 kilometer per uur, zodat de geluidsoverlast binnen de perken blijft. De treinen zweven twintig uur per dag, zeven dagen per week om de zes minuten naar hun bestemming en maken per rit acht stops.

Dat gebeurt op nieuwe stations op kruispunten met snelwegen, waar automobilisten hun voertuig snel en veilig kunnen stallen om verder te reizen met de zweeftrein. De prijs van kaartjes komt te liggen tussen de NS-tarieven voor eerste en tweede klasse.

De lijn Almere-Schiphol kan volgens het consortium eenvoudig worden uitgebreid naar de rest van de Randstad. De kosten lopen dan op naar ruim 5 miljard euro. De bedrijven zijn ook bereid om dat bedrag op te hoesten en een lijn aan te leggen die de grootste vier steden verbindt met andere belangrijke steden als Gouda, Amersfoort, Almere en Lelystad.

Als tegenprestatie wil het consortium een concessie om de lijn over een periode van vijftig jaar te exploiteren. ,,Over zo'n periode kunnen we onze investeringen terugverdienen'', aldus Van Pernis.

Het is niet de eerste keer dat de magneetzweeftrein naar voren wordt geschoven. Twee jaar geleden probeerde Siemens de politiek al eens warm te maken voor een rondje Randstad. Destijds kwam het project niet van de grond.

Van Pernis verwacht dat de tijd nu wel rijp is voor de komst van de zweeftrein. ,,In Sjanghai rijdt hij al en in München gaat hij over een paar jaar rijden. Wij durven het hier te financieren. Dit snelste metronetwerk ter wereld zal de Randstad vooruit helpen.''

Bron: ANP

Trefwoorden

lijn trein openbaar auto

Andere nieuwsberichten

NEPROM-prijs naar ontwikkeling van Cruquius in Amsterdam

17 mei, 4:00

Neutelings Riedijk wint prijsvraag Cité des Imaginaires en Grand Musée Jules Verne in Nantes

17 mei, 2:14

Maaskant Park in Groot Handelsgebouw geopend voor publiek

17 mei, 10:00

Villa op Terschelling die zich opricht uit de duinen

17 mei, 9:00

Bouwend Nederland: mooie ambities, komt aan op goede uitvoering

17 mei, 1:17

WRK Architecten deelt kennis rond duurzaam ontwerpen op eigen website

16 mei, 12:18

Studie: duingebied West-Nederland ook geschikt voor wolven

15 mei, 2:35

Rekenkamer: Rijkswaterstaat en ProRail denken miljarden meer voor weg en spoor nodig te hebben dan nu begroot

15 mei, 2:29

RIVM: zonnepanelen worden nu nog gedowncycled, maar recycling is in toekomst mogelijk

15 mei, 2:16

Tennet: afschalen kolen- en gascentrales verzwakt stabiliteit electriciteitsnet na 2033

15 mei, 10:00
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan