Copyright: Filippo Bolognese
Copyright: Filippo Bolognese
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: KAAN Architecten
Copyright: KAAN Architecten
Copyright: Filippo Bolognese
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Filippo Bolognese
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Filippo Bolognese
Copyright: Filippo Bolognese
Copyright: Filippo Bolognese
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: KAAN Architecten
Copyright: KAAN Architecten
Copyright: Filippo Bolognese
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Filippo Bolognese
Copyright: Beauty & The Bit
Copyright: Filippo Bolognese

Ontwerp terminal bouwt voort op 'DNA' Schiphol

20 september 2017, 14:09
In het ontwerp voor de nieuwe terminal voor Schiphol wordt voortgebouwd op het ‘DNA’ van de luchthaven, maar er is ook ruimte voor vernieuwing. Dankzij een centraal gelegen plateau worden vertrekkende en aankomende reizigers van elkaar gescheiden. Het dak filtert het licht van boven tot het typisch zachte Hollandse licht.

Dat bleek maandag tijdens de officiële presentatie van het ontwerp, dat is gemaakt door consortium KL AIR. Vorige week werd bekend dat dit consortium met onder andere KAAN Architecten en het Spaanse Estudio Lamela de ontwerpopdracht heeft verworven voor de terminal. Het complex, dat ruim 100.000 vierkante meter groot wordt, moet vanaf 2023 veertien miljoen reizigers per jaar verwerken.

De terminal komt samen met de aangrenzende, door team Aecom ontworpen A-Pier in het verlengde van de bestaande vertrekhallen te staan, ter plaatse van een parkeergarage en weg richting Hoofddorp. Inspiratie voor het ontwerp is gehaald uit de tegenovergelegen vertrekhal (1967), die is ontworpen door architect Marius Duintjer en vormgever Kho Liang Ie.

Kenmerken van dat gebouw, zoals de eenvoud, functionaliteit en helderheid, zijn eveneens verwerkt in het ontwerp voor de nieuwe terminal, legde architect Kees Kaan uit. Schiphol Plaza en het bijbehorende Jan Dellaert-plein, die sinds de jaren negentig het voorportaal van de vertrekhal vormen, speelden een minstens zo belangrijke rol in het ontwerpproces.

Twee ‘adressen’
De nieuwe terminal krijgt twee ‘adressen’, zoals Kaan het maandag uitdrukte. Niet alleen de voorzijde van het gebouw dient als hoofdentree, er komt ook een aan de zijkant. Deze entree ligt aan een nieuw plein, dat feitelijk een verlengstuk is van het Jan Dellaertplein, en vormt zo de natuurlijke ingang voor (trein)reizigers die vanuit Schiphol Plaza naar de terminal lopen.

Tevens is het de uitgang voor arriverende passagiers met Schiphol als eindbestemming. “Als je hen via de voorzijde de terminal zou laten uit lopen, kijken ze een viaduct richting de parkeerplaatsen aan. Dat lijkt ons geen fraaie manier om ze in Nederland te verwelkomen. Nu bieden we de reizigers een directe toegang tot de publieke ruimte en direct aansluiting op Schiphol Plaza”, zei Kaan.

De terminal zelf is ontworpen als een grote ruimte onder een dak van 180 bij 150 meter. De passagiers worden op of onder het plateau gefaciliteerd. De bovenkant is bestemd voor vertrekkende reizigers; zij beklimmen het centrale ruimtelijke element vanaf de voorzijde van het gebouw richting de security- en de check-inzones. En passant kunnen ze genieten van het uitzicht in en rond de terminal.

De stroom van aankomende passagiers is negentig procent gedraaid ten opzichte van de vertrekkende reizigers. Bovendien gaan zij onderlangs het plateau, waardoor zij tot de uitgang niet zullen kruisen met de vertrekkende passagiers. Onder het plateau komt een twee verdiepingen hoge en ruim aanvoelende bagagehal, waar de arriverende reizigers hun koffers kunnen afhalen.

Zachte ogen
De ambiance in de terminal wordt sterk bepaald door het licht. Het dak annex plafond, dat rust op de gevelkolommen en vier bouwdelen met ondersteunende functies, filtert het binnenvallende daglicht zodanig dat de gebruikers de ruimte (volgens de ontwerpers) ‘met de zachte ogen’ van de Hollandse schilders uit de zeventiende eeuw zullen ervaren.

Het dak, een netwerk van rechthoekige vakken die aan de bovenkant met glazen panelen zijn ingevuld, biedt tevens zicht op de lucht boven de terminal. Door de vorm van de manshoge kokerbalken wijken de wanden van de vakken, waardoor in het plafond alleen rechthoekige openingen zichtbaar zijn. Eerder is met dit type dak geëxperimenteerd in het Onderwijscentrum van het Erasmus MC in Rotterdam.

In de plafondvakken zijn technische voorzieningen opgenomen, die de lichtsfeer in de terminal bepalen met behulp van kleuren en lichtsterkten. Met een beetje fantasie zou je in het plafond een wolkenlucht kunnen herkennen. Het Hollandse licht is KL AIR’s antwoord op de ‘Dutchness’ die Schiphol terug wilde zien in het ontwerp. “In plaats van tulpen of klompen”, voegde Kaan lachend toe.

KL AIR bestaat uit KAAN Architecten, Estudio Lamela, ABT en Ineco. Verder werkt het consortium samen met DGMR, Arnout Meijer Studio en Planeground.
 
Toon alles

Andere nieuwsberichten

Een compact schoolgebouw met korte lijnen en clubhuizen

Vandaag, 16:14

Tangram organiseert expositie over AI en de zachte waarden van architectuur

Vandaag, 11:51

Nederland als vegan-land heeft vele positieve effecten

Gisteren, 16:24

BurtonHamfelt verzorgt aanpassing en uitbreiding van modulair schoolgebouw

Gisteren, 12:59

Renovatiekosten Binnenhof lopen op naar circa 2 miljard

Vandaag, 16:48

Commissie vindt kabinetsplannen voor landelijk gebied onvoldoende

Vandaag, 15:10

Gasthuiskwartier Den Bosch nadert voltooiing met bouwstart fase vier

Vandaag, 14:20

Kabinet trekt 11 miljoen euro extra uit voor bibliotheken

Gisteren, 16:49

D66 wil dat zonnepanelen kunnen ‘meebewegen’ met stroompieken

Gisteren, 10:31

Instanties gaan samenwerken bij aanpak woningen aardbevingsgebied

11 april, 4:37
Ronnie WeessiesRedacteur
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan