Schultz legt aanpak Utrechtse snelwegen vast

15 december 2016, 9:44
De plannen om de files op de snelwegen bij Utrecht aan te pakken, zijn woensdag definitief geworden. Over een afstand van 20 kilometer komen er extra rijstroken op de A27 en de A12, waardoor er op de A27 twee keer zeven rijstroken beschikbaar komen.

De verbrede A27 komt bij landgoed Amelisweerd in een overkapte bak te liggen. Daarvoor is de kap van een strook bos nodig. Al sinds 1980 wordt er geprotesteerd tegen bomenkap op Amelisweerd om ruimte maken voor asfalt. Het bos is onder andere meermalen bezet door actievoerders.

Schultz trekt geld uit voor hogere geluidsschermen om inwoners te behoeden voor geluidsoverlast en voor een nieuwe recreatieverbinding tussen de stad en Amelisweerd. De werkzaamheden beginnen in 2018 en moeten tussen 2024 en 2026 klaar zijn. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) maakte dat woensdag bekend bij haar bezoek aan de Utrechtse regio.

Schultz wil bij Utrecht vijf hardnekkige knelpunten uit de file-top 50 aanpakken en het verkeer er vlotter en veiliger laten doorrijden. Dat moet onder meer gaan gebeuren door het verkeer tussen de knooppunten Lunetten en Rijnsweerd van elkaar te scheiden. De plannen moeten er ook voor zorgen dat minder sluipverkeer zijn weg door de stad Utrecht zoekt.

Utrecht en buurgemeente De Bilt zijn fel tegen de plannen, net als natuur- en milieuorganisaties. De Utrechtse collegepartij GroenLinks sprak woensdag van ,,een historische fout. Geen enkel onderzoek heeft nut of noodzaak aangetoond. Het is onvoorstelbaar.'' De provincie Utrecht staat neutraal tegenover de kwestie, aldus een woordvoerster.

Het besluit van Schultz ligt vanaf 19 januari ter inzage. Vanaf dat moment hebben tegenstanders zes weken de tijd om bezwaar te maken.

Bron: ANP

Andere nieuwsberichten

Archello introduceert ‘de meest visuele podcastserie over architectuur’

Vandaag, 15:30

Bamboe paviljoen bij Brusselse triomfboog door bkvv architecten

Vandaag, 13:29

Studio Modijefsky ontwerpt koekmakerij als wonderwinkel

Vandaag, 12:24

Café of restaurant in de plint? Houd in het ontwerp rekening met eisen rond geluid en vooral rond muziek

Vandaag, 09:00

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

4 uur geleden

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Vandaag, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Vandaag, 09:42

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

Gisteren, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27

IMF-bestuurder dringt aan op verdere afbouw hypotheekrenteaftrek

22 april, 1:36
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan