Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer
Copyright: grafie Luuk Kramer

Eerste verkeer over nieuwe Botlekbrug gereden

14 juli 2015, 15:35
Afgelopen zondag heeft de eerste auto over de nieuwe Botlekbrug onder de Oude Maas gereden. De door Quist Wintermans Architekten ontworpen brug sluit de Maasvlakte aan op de A15 en is een van de grootste hefbruggen van Europa. In het ontwerp is aansluiting gezocht bij de schaal en contouren van de havenomgeving.

De nieuwe Botlekbrug maakt deel uit van het project verbreding A15, waarbinnen Quist Wintermans verantwoordelijk is voor de vormgeving en esthetische begeleiding van alle kunstwerken. De nieuwe brug vervangt op termijn de oude Botlekbrug, die wordt gesloopt nadat in september 2017 het spoor is aangelegd op de nieuwe brug.

In het ontwerp voor de nieuwe Botlekbrug is uitgegaan van een constructie die door zijn vormgeving laat zien hoe deze functioneert, meldt Quist Wintermans. Daarom zijn de essentiële elementen in het zicht gelaten en herkenbaar gemaakt. Zo zijn er zes betonnen heftorens te onderscheiden, waarvan de twee middelste tweelingen zijn.

Stabiliteit
Stabiliteit bepaalt de afmetingen van de torens, in het bijzonder in de hefstand en wanneer er veel wind staat. De hoeken van de torens zijn afgerond. waardoor ze overeenstemmen met de overwegend ronde pijlers van de viaducten en fly-overs in het A15-tracé.

Betonnen contragewichten bewegen door de hoge verticale sleuven in de torens. Op het contragewicht is in bas-reliëf de naam ‘Botlek’ aangebracht. De gedachte hierbij is dat een zichtbare naamgeving de identiteit van het object vergroot, legt het architectenbureau uit.

De trekkabels aan de contragewichten lopen via grote wielen boven in de koppen van de torens aan de buitenzijde naar beneden. Daar zijn ze bevestigd aan de einddwarsliggers van de brugdekken. De koppen van de torens zijn vormgegeven als koppen van buitenaardse wezens, met de wielen als ogen en het overstek waar de kabels naar buiten komen als een bek. Op een van de buitenste torens is een bedieningsruimte aangebracht, een glazen ‘rugzakje’.

Transparante witte stalen vakwerkliggers, opgebouwd uit stalen kokers, vormen de langsliggers van de brug. Aan de bovenzijde zijn de liggers afgerond. De pijlers van de brug waarop de torens staan zijn ovale betonnen eilanden in het water waarin de technische installaties van het hefmechanisme zijn ondergebracht.

De afgeronde vormen van de pijlers verminderen de opstuwing van het stromende water en werken als een geleiding voor de scheepvaart. Om de brug ’s nachts eveneens een spannend aanzicht te geven, worden de kabels en de wielen aangelicht.

Zuidelijke rijbaan
Zondag is de zuidelijke rijbaan van de nieuwe brug in gebruik genomen, eind dit jaar wordt ook de noordelijke rijbaan opengesteld voor het verkeer. De doorvaarthoogte van de nieuwe Botlekbrug is groter waardoor hij minder vaak open hoeft.

Ook kan te zijner tijd het scheepvaartverkeer de brug van beide kanten tegelijkertijd passeren. Daarnaast wordt het aantal rijstroken per rijrichting uitgebreid van een naar twee. Op deze wijze draagt de brug bij aan een betere doorstroming op zowel weg als water.

Gerelateerde nieuwsberichten

Andere nieuwsberichten

Deel Hofvijver in Den Haag drooggelegd voor werk aan Binnenhof

Gisteren, 10:50

Nieuw beeldkwaliteitsplan voor winkelcentrum Amstelveen door Rijnboutt

16 januari, 4:50

€ 22 miljoen voor versneld renoveren en verduurzamen van ruim 4.000 woningen

16 januari, 12:14

Ramon Gianotten en Rienk Klaassen benoemd tot partner bij ZZDP Architecten

16 januari, 9:03

Zuid-Holland wil voorrang warmtenetten bij aansluiting op vol net

Gisteren, 11:54

Huurders hebben opnieuw minder keus uit nog krapper huuraanbod

Gisteren, 09:39

Provincie Utrecht wijst plekken aan voor windturbines; gemeenten niet blij

16 januari, 1:51

Keijzer pleit in Brussel voor versoepelen regels bij woningnood

16 januari, 11:00

1.400 kilometer dijk moet versterkt

16 januari, 10:10

ING Research: toename woningverkopen en iets hogere prijzen

15 januari, 12:05
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Kingspan Light & Air
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial Benelux B.V.
Sempergreen
Aluprof Nederland BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
wienerberger
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
VOLA Nederland BV
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
Hansgrohe
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2025 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan