Copyright: Installatie 'Face to Face' in Sean Kelly Gallery, New York, 2013. Jason Wyche.
Copyright: Installatie 'Face to Face' in Sean Kelly Gallery, New York, 2013. Jason Wyche.
Copyright: Installatie 'Face to Face' in Sean Kelly Gallery, New York, 2013. Jason Wyche.
Copyright: 'Line Describing a Cone' (bij de 24e minuut), Musee de Rochechouart, 2007. Freddy Le Saux
Copyright: Installatie 'Face to Face' in Sean Kelly Gallery, New York, 2013. Jason Wyche.
Copyright: Tekening van de installatie 'Doubling Back' (2003/2004). Anthony McCall
Copyright: Installatietekening van 'Long Film for Four Projectors' (1974-19770. Anthony McCall
Copyright: Installatie 'Long Film for Four Projectors' (1974). Installation. Hank Graber
Copyright: Tekening voor 'White Noise Installation (two room transfer)' (1973/2008). Anthony McCall
Cover 'Anthony McCall Face to Face'. EYE Filmmuseum/nai010 publishers
Spread uit 'Anthony McCall Face to Face'. EYE Filmmuseum/nai010 publishers
Spread uit 'Anthony McCall Face to Face'. EYE Filmmuseum/nai010 publishers
Spread uit 'Anthony McCall Face to Face'. EYE Filmmuseum/nai010 publishers
Copyright: Installatie 'Face to Face' in Sean Kelly Gallery, New York, 2013. Jason Wyche.
Copyright: Installatie 'Face to Face' in Sean Kelly Gallery, New York, 2013. Jason Wyche.
Copyright: Installatie 'Face to Face' in Sean Kelly Gallery, New York, 2013. Jason Wyche.
Copyright: 'Line Describing a Cone' (bij de 24e minuut), Musee de Rochechouart, 2007. Freddy Le Saux
Copyright: Installatie 'Face to Face' in Sean Kelly Gallery, New York, 2013. Jason Wyche.
Copyright: Tekening van de installatie 'Doubling Back' (2003/2004). Anthony McCall
Copyright: Installatietekening van 'Long Film for Four Projectors' (1974-19770. Anthony McCall
Copyright: Installatie 'Long Film for Four Projectors' (1974). Installation. Hank Graber
Copyright: Tekening voor 'White Noise Installation (two room transfer)' (1973/2008). Anthony McCall
Cover 'Anthony McCall Face to Face'. EYE Filmmuseum/nai010 publishers
Spread uit 'Anthony McCall Face to Face'. EYE Filmmuseum/nai010 publishers
Spread uit 'Anthony McCall Face to Face'. EYE Filmmuseum/nai010 publishers
Spread uit 'Anthony McCall Face to Face'. EYE Filmmuseum/nai010 publishers

Boek: Anthony McCall Face to Face

30 oktober 2014, 16:45
Momenteel loopt in het filminstituut EYE in Amsterdam een tentoonstelling van Anthony McCall, een Britse kunstenaar die een geheel eigen positie in contemporaine kunst inneemt. Het leeuwendeel van zijn werk bevindt zich in een fascinerend grensgebied van cinema, installatie, architectuur en performance. Gekoppeld aan de tentoonstelling is het boek 'Anthony McCall. Face to Face' verschenen.

Sinds het begin van de jaren zeventig van de vorige eeuw heeft McCall een groot en bijzonder oeuvre opgebouwd, waarvan EYE een mooie dwarsdoorsnede presenteert. Zowel letterlijk als figuurlijk is daarbij voor zijn recentste werken de meeste plek ingeruimd. Ze maken deel uit van de 'solid light films', waarvan hij met de inmiddels iconische 'Line Describing a Cone' in 1973 zijn eerste maakte.

Massief licht
Deze ' solid light films' maakt hij door de projectie van wit licht op een muur of doek, in combinatie met nevelmachines. De 'films', waarbij alleen een geometrische vorm wordt geprojecteerd, hebben een lange duur waarin slechts een minimale verandering optreedt. Het gaat niet alleen om de geprojecteerde vorm op het tegenoverliggende vlak, maar zeker zo veel gaat het om de lichtbundel. Dat is een niet-tastbare, maar wel degelijk in de ruimte aanwezige vorm. Het is grappig te zien dat bezoekers van McCalls tentoonstellingen de lichtbundels inderdaad 'aftasten', hun handen erin steken, of er zelfs helemaal in gaan staan.

Dat is wat de kunstenaar ook graag ziet: om de werken beter te begrijpen moet je ze van alle kanten bekijken. Het cinematografische aspect van de lichtprojectie ontmoet hier de sculpturale van een driedimensionale vorm in de ruimte. Als McCall rond 2000 met de lichte digitale projectoren ook verticaal kan gaan projecteren, krijgen zijn werken zelfs iets architectonisch. Helaas heeft de ruimte in het EYE niet genoeg hoogte voor deze werken en worden er alleen horizontale projecties getoond.

Uitgebreid overzicht
Ter gelegenheid van de tentoonstelling is een boek verschenen bij EYE en nai010 publishers, dat het werk van McCall uitgebreid behandelt, op verschillende wijzen. Allereerst is het bijzonder rijk geïllustreerd en dat is zonder meer prettig. Aan de hand van talloze foto's, bladzijden uit zijn aantekenboekjes, schetsen en uitgewerkte schema's ('partituren' noemt hij ze) krijgen we een goed beeld van McCalls performances, beeldend werk en solid light films. Hoe ze destijds zijn geweest, hoe ze zijn bedacht en uitgewerkt, hoe ze werken.

Daarnaast bevat het boek een interview van Maxa Zoller, curator van de tentoonstelling, met McCall, een essay van kunsthistoricus Luke Smythe en een tekst van de kunstenaar zelf. McCall beschrijft met name de ontwikkeling van zijn 'solid light films' in de eerste helft van de jaren zeventig en de invloeden die hij onderging, zoals van John Cage. Smythe plaatst het werk in relatie met andere kunstenaars en ontwikkelingen in de kunst in dezelfde periode, met name met betrekking tot tijdsduur en de (daarmee veranderende) verhouding tussen een kunstwerk en zijn beschouwer. Het essay is overigens heel toegankelijk geschreven.

Beschouwer en ruimte
De langste tekstbijdrage en misschien de meest theoretische is het interview. Zoller spreekt onder meer met McCall over hoe zijn werk steeds is terug te voeren op een klein aantal gerelateerde ideeën. Daarbij komt ook een aantal lichtprojecten in de openbare ruimte ter sprake die (helaas) niet alle zijn uitgevoerd. Wat ook duidelijk wordt is dat de lichtkegels en andere vormen niet alleen een efemere ruimte vormen, maar dat ze ook steeds een relatie aangaan met de architectuur waarin ze zijn geplaatst. McCall duidt zijn werk aan als 'solid light films' en maakt gebruik van cinematografische aspecten als projectie (en in recente werken de zogeheten 'wipe' als montagevorm), maar zijn kunst gaat vooral gaat over de relaties tussen de beschouwer, tijdsduur en ruimte.

Het boek 'Face to Face' - dezelfde titel als McCalls nieuwste werk - is zo helder dat je de werken niet eens in het echt hoeft te zien. Maar de tentoonstelling loopt nog, dus grijp de kans om de 'solid light films' ook aan den lijve te ondergaan.

Andere nieuwsberichten

Archello introduceert ‘de meest visuele podcastserie over architectuur’

Gisteren, 15:30

Bamboe paviljoen bij Brusselse triomfboog door bkvv architecten

Gisteren, 13:29

Studio Modijefsky ontwerpt koekmakerij als wonderwinkel

Gisteren, 12:24

Café of restaurant in de plint? Houd in het ontwerp rekening met eisen rond geluid en vooral rond muziek

Gisteren, 09:00

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

1 uur geleden

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

Gisteren, 16:09

‘Nieuw kabinet moet daadkrachtig mobiliteitsbeleid voeren’

Gisteren, 10:52

Limburg maakt plannen voor 30.000 woningen nabij stations

Gisteren, 09:42

ASML wil grote vestiging op Brainport Industries Campus

23 april, 11:34

Organisaties werken aan praktijktoets aangescherpte MPG-eisen

22 april, 2:27
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan