Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck
Copyright: Syb van Breda & Co/wUrck

Functioneel brugontwerp in ecologisch landschap

11 september 2014, 11:58
Bij Alphen aan den Rijn wordt de Má?ximabrug gerealiseerd. De brug en de inpassing in de omgeving zijn ontworpen vanuit het oogpunt van duurzaamheid en leefbaarheid.

De Máximabrug strekt bij Alphen aan den Rijn over de Oude Rijn en de toeleidende wegen. Architectenbureau Syb van Breda & Co heeft de brug en de toeleidende wegen als een zo autonoom mogelijk element ontworpen, om de gelaagdheid van het bestaande landschap zichtbaar te houden. Nieuwe landschapselementen zijn ontworpen door wUrck.

Functioneel
Het ontwerp is ook "uitgesproken functioneel", aldus Van Breda. "Elk onderdeel van de brug is nuttig, maar tegelijk zo ontworpen dat het op een aantrekkelijke wijze laat zien wat het doet."

De hooggelegen staarten bevatten het contragewicht waardoor de brug soepel open en dicht gaat met een minimaal energiegebruik, tegelijkertijd dragen ze bij aan het opvallende profiel. De staarten zijn dun en slank waar ze weinig hoeven te dragen (aan het einde van de opening) en robuust aan het andere uiteinde, waar ze vele tonnen contragewicht torsen. Op eenzelfde wijze volgt de vormgeving van de ondersteunende kolommen uit constructieve logica.

De aanbruggen en het val zijn over de gehele lengte waterpas en lopen naadloos in elkaar over, ook aan de onderzijde, aldus de architect. Dankzij natte knopen boven de steunpunten zijn geen onderslagen nodig. Een gefacetteerde detaillering van de randafwerking geeft de brug een gebogen vorm. Deze en andere elementen zorgen voor een slanke belijning van de brug en een transparant gebied onder de aanbruggen.

Leefbaarheid
Leefbaarheid in de omgeving heeft, op verschillende vlakken, een belangrijke rol gespeeld in het ontwerp. Passanten kunnen het omringende landschap beleven op de rustpunten op en onder de brug. In aanvulling op de trappen bij de landhoofden, extra trappen in het midden van de brug ontworpen. Deze zorgen voor een directe bereikbaarheid en beleving van het gebied onder de aanbruggen.

Er wordt een uitgekiend lichtplan toegepast. Een laag walletje in de bocht voorkomt dat fauna in de omgeving geen lichthinder ondervindt van koplampen van de auto’s. Oriëntatieverlichting voorkomt niet alleen lichthinder maar vergroot ook de verkeersveiligheid en verbruikt minder energie.

Duurzaamheid
Drijvende zonnepanelen in de lus van de toeleidende weg naar de brug dragen er onder meer toe bij dat de Maximabrug energieneutraal is. In de lus wordt de structuur van de polder doorgezet met watergangen voor de nodige waterberging. Pompen worden aangedreven door windenergie.

De splitsing van de brugdekken maakt het waterrijke gebied onder de brug levensvatbaar. Met name aan de zuidkant wordt een bijzondere wereld van water en planten gecreëerd. Zonlicht kan doordringen tot op de grond, waar watervegetatie het van de brug afstromende water filtert.

Zo ontstaat een ecologisch waardevol gebied met schoon water. De waterpartij staat via een kleine duiker in verbinding met de Oude Rijn. De bestaande insteekhaven en de oude kade worden als cultuurhistorische relicten gespaard.

Realisatie
De Máximabrug wordt gebouwd door Mobilis, onderdeel van TBI. De aanbesteding vindt plaats via een Design & Construct-opdracht. De werkzaamheden starten in januari 2015; de brug zal het vierde kwartaal van 2016 in gebruik worden genomen.

Andere nieuwsberichten

EU Mies Award 2024 voor studiepaviljoen Technische Universiteit Braunschweig

29 minuten geleden

Sofie De Caigny nieuwe voorzitter Commissie Omgevingskwaliteit en Cultureel Erfgoed Rotterdam

2 uur geleden

Podcasts en publicatie over realiseren ruimtelijke kwaliteit bij stedelijke ontwikkeling

3 uur geleden

Vakjury en publiek kennen Alliander Westpoort Gouden A.A.P. 2024 toe

Gisteren, 22:00

Tweede Kamer neemt nieuwe huurwet aan

3 uur geleden

Brabant gaat door met stikstofaanpak en ziet op termijn ruimte

Vandaag, 09:00

Kamer wil ‘tochtkorting’ voor huurder slecht geïsoleerde woning

Gisteren, 17:21

Provincie Friesland en gemeenten weer op één lijn over woningbouw

Gisteren, 13:46

Vastgoedadviseur: winkelleegstand binnensteden loopt op

Gisteren, 09:31

Terugluisteren: Violette Schönberger in Nooit Meer Slapen

24 april, 4:09
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan