Copyright: Brug op de Nobellaan ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: Brug op de Nobellaan ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: Brug op de Nobellaan ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: Brug op de Nobellaan ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: Brug op de Groningerstraat ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: Brug op de Groningerstraat ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: Brug op de Groningerstraat ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: Brug op de Nobellaan ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: Brug op de Nobellaan ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: Brug op de Nobellaan ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: Brug op de Nobellaan ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: Brug op de Groningerstraat ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: Brug op de Groningerstraat ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: Brug op de Groningerstraat ( René van Zuuk Architekten)
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten
Copyright: René van Zuuk Architekten

René van Zuuk ontwerpt twee bruggen Blauwe As

17 juli 2014, 16:15
René van Zuuk Architekten heeft de prijsvraag voor twee bruggen binnen de Blauwe As in Assen gewonnen. De beweegbare autobruggen worden aangelegd omdat Het Kanaal weer bevaarbaar wordt gemaakt. Het architectenbureau ontwierp twee bruggen met een ‘familieband’.

Omdat de bruggen onderdeel zijn van een reeks, wilde René van Zuuk Architekten een duidelijke onderlinge relatie leggen. De bruggen komen echter op een andere locatie te liggen, de Nobellaan en de Groningerstraat. Omdat de situaties niet identiek zijn, wilde het bureau niet exact dezelfde bruggen ontwerpen.

“Het verschil tussen beide locaties is terug te vinden in de stedelijke maat. De Nobellaan is ruim opgezet en heeft ruimte genoeg maar de Groningerstraat is meer gedrongen en heeft kleinere tussenmaten en hogere bebouwingsdichtheid”, meldt René van Zuuk Architekten.

Stedenbouwkundige maat
“Cruciaal in het ontwerpproces was dat bij de Groningerstraat de stedenbouwkundige maat tussen het kanaal en de parallelweg zo klein was dat een traditionele ophaalbrug niet tot de mogelijkheden behoorde. De uitzwaaiing van het contragewicht zou dwars door het vrij te houden wegprofiel lopen.”

“Om dit probleem te bedwingen hebben we de hoogte van de hamei vergroot en de hamei naar het water gebogen. Hierdoor konden we precies binnen de gestelde normen blijven. Vanwege het familieverband hebben aan de Nobellaan een vergelijkbare brug gemaakt maar daar is de hamei juist van het water af gebogen.”

“Met deze kleine wijziging ontstaat er een subtiel verschil waarbij de brug op de Groningerstraat een meer gedrongen karakter krijgt terwijl de brug op de Nobellaan veel weidser overkomt hetgeen in overeenstemming is met de stedenbouwkundige situatie”, aldus het architectenbureau.

Blauwe As
Bij het project Blauwe As wordt Het Kanaal doorgetrokken en bevaarbaar gemaakt, wat de recreatiemogelijkheden moet vergroten en het centrum van Assen tot een bestemming binnen de vaarroute Meppel-Assen-Groningen maakt. Hierbij wordt de openbare ruimte opnieuw ingericht en komen er zes nieuwe beweegbare bruggen.

Andere nieuwsberichten

Nieuw gebouw met laboratoria en kantoren voor Leiden Bio Science Park

Vandaag, 15:55

Mecanoo transformeert voormalig concertgebouw in Schotse Perth tot museum

Vandaag, 14:41

Porseleinen Toren in ontwikkelgebied Nieuw Delft officieel geopend

Vandaag, 11:35

MoederscheimMoonen ontwerpt nieuw bewegingscentrum voor zorglandgoed

Vandaag, 09:25

Amsterdam gaat meer woningen voor ouderen geschikt maken

Vandaag, 13:49

FNV: minister moet ingrijpen na censuur door bestuur TU Delft

Vandaag, 12:12

Gelderland wil 12.000 huizen bouwen bovenop bestaande daken

Vandaag, 10:03

Zeeland investeert miljoenen in wonen, wegen en leefbaarheid

Gisteren, 16:31

De Jonge: invoering Omgevingswet tot nu toe ‘rustig en stabiel’

Gisteren, 12:28

Amsterdam verbiedt bouw nieuwe hotels

Gisteren, 09:14
KUBUS | Specialist in BIM-software
SAPA
Reynaers Aluminium Nederland
Jansen
SAB-profiel bv
Aliplast Aluminium Systems
Hagemeister GmbH & Co. KG
ALUCOBOND®
Tarkett BV
Kawneer
Grohe Nederland B.V.
Malaysian Timber Council
OCS | Office Cabling Systems
Swisspearl Nederland
Forster Nederland N.V.
VELUX Commercial
Sempergreen
EeStairs | Design trappen - Balustrade - Ontwerp en constructie
Aluprof Nederland BV
Intal BV
QbiQ Wall Systems
Forbo Flooring
Schüco Nederland BV
AGC Nederland Holding B.V.
Cedral
Sto Isoned bv
Triflex bv
Gorter Luiken BV
Foreco Houtproducten
Wienerberger B.V.
Knauf Insulation
DUCO Ventilation & Sun Control
IsoBouw Systems bv
Mview+
Rockfon (ROCKWOOL B.V.)
Gira Nederland B.V.
Kingspan Geïsoleerde Panelen
GEZE Benelux  B.V.
Renson
Metaglas Groep
ABB | Busch-Jaeger
Jung | Hateha B.V.
Knauf Ceiling Solutions B.V.
Saint-Gobain Building Glass Benelux
Faay Vianen B.V.
objectflor
Boon Edam Nederland B.V.
Hunter Douglas Architectural
Forbo Eurocol Nederland B.V.
EQUITONE gevelpanelen
Plastica Groep
Holonite B.V.
FALK®
Tata Steel Colorcoat®
© 2002 - 2024 Architectenweb BV / Voorwaarden / Privacy / Disclaimer / Sitemap
Annuleren
OK
Sluiten
Doorgaan
Inloggen
Maak een gratis persoonlijk account aan